Blogger news

Khamis, Disember 15, 2011

Jumaat, Disember 09, 2011

Jumaat, Disember 02, 2011

( source : Thumblr.com )

( source: Thumblr.com )

Rabu, November 30, 2011

( source : Thumblr.com )

( source : Thumblr.com )

Selasa, November 29, 2011

( source : Thumblr.com )

Isnin, November 14, 2011

10 Artis Korea Tercantik 2011


1)  Song Hye Gyo


2)  Yoon Eun Hye


3)  Park Shin Hye


4)  Lee Da Hae


5)  Ha Ji Won


6) Kim Tae Hee



7) Han Hyo Joo


8) Choi Ji Woo


9) Han Ga In


10)  Kim Yoona


(cr : image.google)

Rabu, September 14, 2011

assalamualaikum dan selamat sejahtera,

hellu my dear,

hari ni ku asyik posting pasal artis korea aje kann...jangan maree ehhh...ku nk post lagu SUJU yang baru ni hah..mula2 dgr rasa cam tak best (jgn mare ehhhh)....tapi lama2 best lak..banyak kali menang dalam carta lagu nihhh...meh layannn...korang leh g kat channel youtube ni SMTOWN ok.

assalamualaikum dan salam sejahtera,

hellu my dear,

nak citer pasal Shin ae lagi..weee...

cerita dan gambar dipetik dari soompi dan twitter shin ae sendirik.

wahhh cantik walaupon tanpa bermekap...

********************************************************************************


Actress Shin Ae uploaded a recent photo of herself.

On August 31, along with a photo, she tweeted, "I'm bored so I'm doing this... Today's weather is so hot so I can't even go outside..."
As you can see on the photo, her face has not changed at all. Even though she is not wearing a stitch of makeup, she still looks pretty and maintains the clean complexion of a young woman.

Netizens replied, "It's strangely hot these days," "Your skin looks amazing!", "Beautiful as always."

Shin Ae tied the knot at the wedding in May 2009. She revealed that as of now, she is 5 months pregnant.
assalamualaikum dan salam sejahtera,

hellu my dear,

hari ni nak update pasal artis koreaaa..heee..JO SHIN AE.. heee...dh lama tak dgr cerita pasal dia ni..lepas kawen terus diam...ok..

sumber gambar dan cerita dipetik dari allkpop dan mr google.image

*********************************************************************************



Actress Shin Ae has announced that she’s become pregnant after being married for two years.


A representative for the actress stated, “Shin Ae found out that she was pregnant in June and is currently 17 weeks along. Rumors have circulated that she is going to have her baby next spring, but she’s actually due in January.
The representative added, “Shin Ae loves children so she’s really happy about her pregnancy. Her morning sickness was severe earlier during her pregnancy, but she’s much better now.
Shin Ae had married her husband, Park Jae Gwan (who is 5 years her senior), in 2009 at a private wedding ceremony in Seoul.
Source: Star News via Nate

Khamis, Ogos 11, 2011


Assalamualaikum dan salam sejahtera

Helu my dear,

Ku mahu berkongsi sesuatu disini, hmm perasaan ni pernah berlaku pada diriku dan sesiapa sahaja, silakan baca…dipetik dari buku jangan bersedih.

(tq kpd en google.image) 

Renung-renungkan….

“jika engkau berada pada pagi hari,janganlah menunggu datangnya waktu petang,jika engkau berada pada waktu petang,janganlah menunggu datangnya pagi.”

Ertinya: hiduplah dalam batasan hari ini sahaja. Jangan mengingat-ingat masa lalu,dan jangan pula merasa risau dengan masa yang akan datang.

Seorang penyair berkata:

Masa lalu biarlah berlalu dan harapan belum menjadi kenyataan.
Maka manfaatkanlah waktu saat kau sedang menjalaninya.


Menyibukkan diri dengan masa lalu,mengingatinya dan merenungi berbagai musibah yang telah berlaku dan yang telah berlalu,adalah merupakan perbuatan bodoh dan gila (tiada manfaatnya).

Pepatah cina ada menyebutnya: “janganlah anda menggambarkan sebuah jambatan sebelum anda melaluinya.”

Maksudnya: jangan anda menggambarkan suatu peristiwa,termasuk keburukan dan bencana  yang ada di dalamnya sehingga anda sendiri mengalaminya dan merasakannya.

Salah seorang seorang salaf pernah mengatakan: “wahai anak Adam,hidupmu itu 3 hari sahaja: hari kelmarin yang telah berlalu, hari esok yang belum tiba, dan hari ini saat kau menjalaninya, maka bertaqwalah kepada Allah dalam menjalaninya!”

Maka mengingati kembali sesuatu yang telah berlaku serta merasa kesedihan dan manyakitkan ke atasnya adalah tidak mendatangkan sebarang manfaat baginya.

Selasa, Ogos 09, 2011

TERSENYUMLAH!

assalamualaikum dan salam sejahtera,

helu my dear,

(credit: iluvislam.com)

**********************************************************************************
(tq en google.image)

Dia Berkata      : “Langit sedih dan terlihat murung.”
Aku Berkata     : Tersenyumlah! Biar kemurungan itu ada dilangit!”

Dia Berkata      : “Kesamaran telah merasuk!”

Aku Berkata     : Tersenyumlah! Dukacita tidak akan pernah kembali,sebab ia telah mati.”

Dia Berkata      : “Langit di angkasa telah menyatu dengan cinta yang berkobar dalam dadaku dan telah menjadi neraka Jahannam.Dia khianati janji setelah merenggut hatiku.Lantas bagaimana aku sanggup tersenyum?”
Aku Berkata     : Tersenyumlah dan bersenanglah! Kalau kau tetap bersama kesedihan,akan kau habiskan seluruh umurmu dalam kepedihan!”

Dia berkata      : “Perniagaan mendekati kerugian seperti seorang musafir yang hampir mati kehausan atau seperti singa yang haus darah. Dia meludah darah setiap kali menjulurkan lidah.”
Aku Berkata     : “Tersenyumlah! Kau bukanlah penyebab kesembuhannya,kecuali bila kau mahu tersenyum. Apakah ketika orang lain berbuat dosa dan tidur dengan perasaan takut,engkau merasa bahawa engkaulah pendosa itu?”

(tq en google.image)

Dia Berkata      : “Musuh sedang berada disekelilingku. Mereka berteriak menakutiku. Bukanlah aku tertawan dan apakah musuhku tidak melihatku?”

Aku Berkata     : “Tersenyumlah! Cacian mereka tidak ditujukan untuk menuntutmu jika kau tidak lebih mulia dan agung dari mereka.”

Dia Berkata      : “Musim telah jelas tanda – tandanya tergambar padaku di pakaian dan lukisan, sedang diriku mempunyai kewajipan terhadap kekasihku namun tidak ada satu dirham pun di kedua telapak tanganku.”
Aku Berkata     : “Tersenyumlah! Bukankah kau masih hidup? Kau bukanlah termasuk orang yang tidak mempunyai kekasih.”

Dia Berkata      : “Malam-malam ku berlalu dalam kepahitan.”
Aku Berkata     : Tersenyumlah! Jika kau merasa pahit, semoga orang lain melihatmu sedang bersenandung. Lemparkan kedukaan jauh-jauh dan tetaplah bersenandung. Apakah dia akan melihatmu jika engkau bernyanyi dengan limpahan dirham atau kau merasa rugi jika engkau bernyanyi dengan hati berseri-seri?
Wahai sahabat,janganlah sampai kesedihan membuatmu terdiam dan raut mukamu menampilkan kesedihan.Tersenyumlah……!Sesungguhnya bintang-bintang pun tersenyum dan kegelapan akan saling berbenturan. Oleh kerana itu, kita menyukai bintang-bintang.”


Dia Berkata      : “Keceriaan tidaklah akan membuat keadaan menjadi lebih baik. Ia datang ke dunia ini dan tetap akan pergi walau terpaksa.”

Aku Berkata     : Tersenyumlah! Selagi hanya dikandung badan selama engkau masih hidup sebab sudah terlalu lama engkau tidak tersenyum.”

(tq en google.image)

DOA UNTUK MENGHILANGKAN KEDUKAAN ,KECEMASAN DAN KESEDIHAN

Assalamualaikum dan salam sejahtera,

Helu my dear,

(tq kpd en google.image)

**********************************************************************************
DOA UNTUK MENGHILANGKAN KEDUKAAN ,KECEMASAN DAN KESEDIHAN

Tiada Tuhan selain Allah yang Maha Agung lagi Maha Penyantun.
Tiada Tuhan selain Allah,Tuhan pemilik 'Arasy yang agung.
Tiada Tuhan selain Allah,Tuhan yang Pencipta dan Penguasa langit dan bumi dan Tuhan pemilik 'Arasy yang mulia.
Wahai Dzat yang Maha Hidup dan Maha Berdiri sendiri,tiada Tuhan selain Engkau;dengan rahmatMU,aku mohon pertolongan.

Ya Allah,hanya rahmatMu yang kuharapkan,maka janganlah Engkau biarkan diriku terlepas dari kasih sayangMU sekelip mata pun dan perbaikilah selalu keadaanku, tiada Tuhan selain Engkau.
Aku memohon ampunan kepada Allah,yang tiada Tuhan selain Dia,yang Maha Hidup lagi Maha Berdiri sendiri;dan aku bertaubat kepadaNYA.
Tiada Tuhan selain Engkau,Maha Suci Engkau.Sesungguhnya aku termasuk orang-orang yang telah berbuat zalim.

Ya Allah,sesungguhnya aku adalah hambaMU dan anak dari hamba lelaki dan hamba perempuanMU.Hidupku dan di tanganMU.
Telah berlalu qadhaMU padaku dan sungguh adil hukuman yang Engkau putuskan terhadapku.

Aku memohon kepadaMU dengan semua nama yang Engkau miliki,yang dengannya Engkau namakan diriMU sendiri,yang Engkau cantumkan dalam kitabMU,yang dengan semua namaMU,agar kiranya Engkau berkenan menjadikan Al-Qur'an sesuatu yang rimbun dalam hatiku,cahaya dadaku,panglipur kesedihanku dan pengusir kecemasanku.

Ya Allah,sesungguhnya aku memohon perlindungan kepadaMU dari kecemasan dan kesedihan,kelemahan dan kemalasan,kekikiran dan sifat penakut,dan dari bebanan hutang dan tekanan orang-orang(jahat).

Amin..

Sabtu, Julai 23, 2011

assalamualaikum dan salam sejahtera,

hellu my dear,

heeeeeeee..sejak2 dh ader phone baru ni, ku jarang mengarang catatan disini..hehehe...

kemana arah tujuan aku sebenarnya????..cam nee??aku sendiri tak pasti apa yg aku nak??apa yg aku mahu???hmmm...itu semua ada dalam diri aku...tapi ku tak tau nak luahkan cam neeee....wehhhh..susahnyeeeeeee!..ngeee..ok la tak mo cite lagi..buat aku runsing ajeee.... >__<

ok la..meh layan youtube nih...

MISS A COMEBACK..memang tak menghampakan....besttt..layannnnn..

*********************************************************************************


[source : youtube.MrSarangKpop4]

Isnin, Julai 18, 2011

[M/V] miss A(미쓰에이) "Good-bye Baby" (굿바이베이비) from [A Class]

assalamualaikum dan salam sejahtera,

hellu my dear,

**********************************************************************************


[ source : youtube.missA ]

Ahad, Julai 17, 2011

MissA Good Bye Baby ~Teaser

assalamualaikum dan salam sejahtera,

hellu my dear,

**********************************************************************************


MIN


FEI


JIA


SUZY


[source:youtube.i4kahi's Channel]

❤❤❤ Falling in Love ❤❤❤

assalamualaikum dan salam sejahtera,

hellu my dear,

**********************************************************************************

❤❤❤ Falling in Love ❤❤❤


Siti Nurhaliza menang sebagai artis serantau paling popular selama 10 tahun berturut-turut.


[sumber : youtube.Atoszone11]

Isnin, Julai 11, 2011

assalamualaikum dan salam sejahtera,

helu my dear,

omaigod..dia sudah berada di tangan sayeeee....oooohh tidak....firstly..i want to thank to my daddy...THANK YOUUU SOOOO MUCH...{♥_♥}{♥_♥}{♥_♥}

wokeyy..ku ini tak la reti sangat nk merapu meraban nii..heee

nak tahu..saya dapat niiiiiiiiiiiiiii..
↓↓↓↓↓


HTC Sensation.....OMG..(okey..jgn over..henpon aje pon..bukann dpt rumah bungalow ponn)..tq tq tq tq tq...

ok..saya tak mau lebih2 lagi....

[tq to incik youtube]

Ahad, Julai 10, 2011

sorry, i love you

assalamualaikum dan salam sejahtera,

hellu my dear,

weee...entah kenapa 2 3 hari ni ku asyik tgk citer sedey ajee...sob sob sob..Y__Y(nangis la konon)..hari ni ku baru aje habis kan tgk drama SORRY,I LOVE U..sangat sedey citer ni..korang leh tgk kat sini..http://www.maaduu.com/

(tq en google.image)

sinopsis:

Cha Moo Hyuk was adopted by an Australian family but was abused and left homeless at an early age. One day he comes across Song Eun Chae, the coordinator for Choi Yune, a famous singer in Korea, whom she is secretly in love with. Her fateful encounter with Moo Hyuk ends up affecting not only her life but that of her precious Yune as well.
Because of an accident involving his ex-girlfriend, Moo Hyuk is left with 3 months to live. This leads him to head back to Korea in search of his biological mother. The discoveries he makes, changes his heart from longing to revenge. Even with all this darkness surrounding him, he finds an unexpected source of happiness with someone he did not expect to love.

[credit:koreandrama.org]

ost :



[tq en youtube]

Sabtu, Julai 09, 2011

CRUEL LOVE

assalamualaikum dan salam sejahtera,

helu my dear,

ku baru aje habis tgk citer korea..CRUEL LOVE..heh!..memang sangat sedih..ku tak pandai sangat nk buat sinopsis citer ni..kalu berminat layan aje la eh..korang leh tgk kat mysoju @ maaduu

*wehhhh..sape la yg tak sedap nyanyi kat muzik2 ni..*

hee..tapi ku copy paste synopsis dia dari mysoju

(credit synopsis & gambar.mysoju,com)

Na In Jung struggles with her love between the rather cold and rebellious Yong Ki and a successful businessman, Soo Hwan. Kang Yong Ki is a pop culture artist. He was separated from his first love, Jo Ann, and still carries the wound that he suffered from their relationship. His half sister is Joo Ran who is married to Soo Hwan. Soo Hwan begins an affair with In Jung but he only has ambition for the CEO position of Yong Ki's father's company. Soon after he discovers that his ambition does not fill the emptiness that he has inside and realizes he needs In Jung. But In Jung and Yong Ki have already fallen in love with each other. Will In Jung go back to her first love or stay with Yong Ki?


**********************************************************************************


seperti biasa,lagu2 dalam citer ni memang sangat best..layannn...





[tq kpd en youtube.com]

Khamis, Julai 07, 2011

GOOD MORNING!!..

assalamualaikum dan salam sejahtera

hellu my dear,

GOOD MORNING!!!!!..



**********************************************************************************

THE TONGUE CAN BE YOUR WORST ENEMY!  


Your words, your dreams, and your thoughts have power to create conditions in your life.
What you speak about, you can bring about.



If you keep saying you can't stand your job, you might lose your job. 

If you keep saying you can't stand your body, your body can become sick.


If you keep saying you can't stand your car, your car could be stolen or just stop operating.


If you keep saying you're broke, guess what? You'll always be broke


If you keep saying you can't trust a man or trust a woman, you will always find someone in your life to hurt and betray you.





If you keep saying you can't find a job, you will remain unemployed. 

If you keep saying you can't find someone to love you or believe in you, your very thought will attract more experiences to confirm your beliefs.


If you keep talking about a divorce or break up in a relationship, then you might end up with it.

Turn your thoughts and conversations around to be morepositive and power packed with faith, hope, love and action.Don't be afraid to believe that you can have what you wantand deserve



Watch your Thoughts, they become words. 
Watch your Words, they become actions. 
Watch your Actions, they become habits.
Watch your Habits, they become character.
Watch your Character, for it becomes your Destiny

The minute you settle for less than you deserve, you get even less than you settle for.


Be Blessed with all you have and remember 70% of the world population does not even have running water.

'Life is like melted butter. . .once things cool down, it can be reshaped!'

Rabu, Julai 06, 2011

dimana hatiku?

assalamualaikum dan salam sejahtera,

hellu my dear,


[tq en google.image]

dimana hatiku?
wahai hati kau dimana?
wahai hati..

**********************************************************************************

rindunya aku..
meronta2 hati ini nak kesana lagi..
setiap hari ku berdoa agar dapat ku jejakkan kaki ke rumahMU sekali lagi..

Selasa, Julai 05, 2011

Shiha - Bila Bertemu Mu

assalamualaikum dan salam sejahtera,

hellu my dear,
Kau satu dalam sejuta
Kau tiada tandingan lagi
Hanyalah dirimu
Yang damainya kasih
Untuk diri ini yang
Dah lama tak mengenali cinta

**********************************************************************************


[dari:youtube.TheTanakwagu]

lirik.

Kau tahu betapa ku sayang padamu
Kau tahu betapa ku fikir tentangmu
Cinta aku dapat hadir dalam kamu
Kan ku buktikan kataku ini

Kau tahu betapa hebatnya cintamu
Kau tahu betapa tewasnya diriku
Jika dulu banyak cinta yang mendatang
Ku kan tolak
Kerna ku mahu


Chorus:
Kau satu dalam sejuta
Kau tiada tandingan lagi
Hanyalah dirimu
Yang damainya kasih
Untuk diri ini yang
Dah lama tak mengenali cinta

Ke mana saja ku pergi
Takkan jumpa sepertimu
Kerna diri ini sukar menerima
Erti cinta murni
Bila bertemumu

*Ulang Chorus

[diambil dari sini]

Salma - Aku Permata

assalamualaikum dan salam sejahtera,

hellu my dear,


Terdampar jauh dihempas badai ku hanyut
Hati merintih terkunci mulut membisu
Perjalanan yang jauh bagai tiada sudahnya
Liku ranjau ku tempuh dalam mencari jawapan.


**********************************************************************************


[dari :youtube.dantiub64]

lirik: 


Terdampar jauh dihempas badai ku hanyut
Hati merintih terkunci mulut membisu
Perjalanan yang jauh bagai tiada sudahnya
Liku ranjau ku tempuh dalam mencari jawapan

Di sudut kecil hatiku sering berkata
Apa yang terjadi ada hikmah sebaliknya
Ku beranikan diri menongkah arus yang deras
Demi hari esok ku relakan

Walau tiada tangan menghulur
Kan ku tetap berdiri teguh ku bangkit semula
Tuhan, hanya engkau mengerti
Perjalanan hidup seorang insan

Kini ku jauh memetik bintang di langit
Berakhir musim dingin kini mekar bunga indah
Tinggallah memori terpahat di dalam dada
Terjawab sudah segalanya

Walau tiada tangan menghulur
Kan ku tetap berdiri teguh ku bangkit semula
Tuhan, hanya engkau mengerti
Perjalanan hidup seorang insan

Aku hanya ingin merasa
Kemanisan hidup di dunia yang kudambakan
Tuhan, hanya engkau mengerti
Perjalanan hidup seorang insan

Walau tiada tangan menghulur
Kan ku tetap berdiri teguh
Ku bangkit semula
Hanya titipkanlah doa
Agar permataku terus bersinar
Agar permataku terus bersinar


[diambil dari sini ]

Khamis, Jun 30, 2011

T-ara - Roly Poly

assalamualaikum dan salam sejahtera,

hellu my dear,

yeah..mari menari...boleh ker??hehehe..tarian dia menarik nih...oo yeahhh..

♪ ♫ ♩ roly poly roly roly poly ♪ ♫ ♩ |̲̅̅●̲̅̅|̲̅̅=̲̅̅|̲̅̅●̲̅̅|♪ ♫ ♩ roly poly roly roly poly ♪ ♫ ♩ |̲̅̅●̲̅̅|̲̅̅=̲̅̅|̲̅̅●̲̅̅|



[source:youtube]

Rabu, Jun 29, 2011

ISRAK MIKRAJ - PERISTIWA DAN PENGAJARAN YG PERLU DI HAYATI

assalamualaikum dan salam sejahtera,

hellu my dear,

selamat menyambut israk mikraj

[ artikel ini di petik dari sini iluvislam.com ]

**********************************************************************************

[tq en google.image]

Segala puji bagi Allah, Tuhan sekalian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad S.A.W. keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.

Sahabat yang dirahmati Allah,

Setiap tahun apabila sampai tanggal 27 Rejab umat Islam diseluruh dunia akan mengadakan majlis sambutan peristiwa Israk dan Mikraj. Israk dan Mikraj berlaku pada 27 Rejab, setahun sebelum Hijrah Rasulullah SAW dari Mekkah ke Madinah.

Apabila berbicara tentang peristiwa Israk dan Mikraj ini, kita secara spontan akan terbayang kisah perjalanan Rasulullah S.A.W bersama malaikat Jibril dan Mikail yang boleh dibahagikan kepada dua fasa.

1. Israk yakni perjalanan Nabi SAW menaiki binatang Buraq dari Masjidil Haram di Mekah ke Masjidil Aqsa, di Baitulmaqdis, Palestin.

2. Mikraj ialah perjalanan dari Masjidil Aqsa ke Sidratil Muntaha di langit yang ketujuh.

Perjalanan Rasulullah S.A.W ini telah diabadikan oleh Allah S.W.T di dalam Al-Quran, Surah Al-Isra' ayat 1 yang bermaksud;

"Maha Suci Allah, yang telah memperjalankan hamba-Nya pada suatu malam dari Al Masjidilharam ke Al Masjidilaqsa yang telah Kami berkahi sekelilingnya agar Kami perlihatkan kepadanya sebagian dari tanda-tanda (kebesaran) Kami. Sesungguhnya Dia adalah Maha Mendengar lagi Maha Melihat."

Menariknya, keseluruhan perjalanan Rasulullah S.A.W hanya berlangsung pada satu malam.

Para ulama, hadis, ulama feqah dan ulama tafsir secara umum menegaskan bahawa perisitiwa Israk dan Mikraj di mana kedua-duanya berlaku dalam satu malam dan dalam keadaan baginda SAW sedar. Ia berlaku pada jasad atau tubuh dan roh Nabi SAW bukannya roh sahaja. Sebagaimana difahami daripada firman Allah dalam ayat tadi di mana Allah menegaskan "asra bi 'abdihi lailan" yang bermaksud memperjalankan hamba-Nya pada waktu malam. Perkataan hamba yang dimaksudkan di sini iaitu Nabi Muhammad S.A.W yang mana meliputi batang tubuh dan rohnya serentak bukannya rohnya sahaja. Jika ia berlaku pada rohnya sahaja maka sudah tentu firman Allah itu berbunyi "asra bi rohi 'abdihi lailan" yang bermaksud memperjalankan roh hamba-Nya pada waktu malam tetapi yang berlaku sebaliknya di mana Allah secara jelas menyatakan bahawa Dia telah memperjalankan hamba-Nya iaitu Nabi SAW dalam keadaan tubuh dan rohnya serentak.

Peristiwa ini pada pandangan orang yang tidak beriman atau mereka yang tipis imannya, mereka menyatakan bahawa peristiwa ini tidak mungkin akan berlaku atau pun mereka berbelah bahagi samada mahu mempercayainya atau pun sebaliknya. Tetapi bagi orang yang benar-benar beriman kepada Allah dan rasul-Nya maka mereka tetap percaya dengan penuh keimanan kepada peristiwa ini.

Setelah baginda S.A.W menceritakan apa yang telah terjadi padanya kepada masyarakat umum maka orang-orang kafir bertambah kuat mengejek dan mendustakan baginda S.A.W. Fitnah terhadap baginda S.A.W bertambah kuat malah ada juga di kalangan mereka yang sebelum ini telah memeluk Islam telah pun murtad kembali. Manakala bagi mereka yang begitu membenarkan baginda S.A.W maka iman mereka tetap utuh sebagaimana kita lihat kepada reaksi Sayyidina Abu Bakar apabila dia mendengar berita daripada orang ramai tentang apa yang telah diberitahu oleh Nabi S.A.W lalu beliau dengan tegas menyatakan :

"Benar! Aku menyaksikan bahawa engkau merupakan Rasulullah. Jika baginda S.A.W mengatakan bahawa baginda telah diperjalankan lebih jauh daripada itu maka aku tetap beriman kepadanya". Inilah ketegasan dan keyakinan yang tidak berbelah bahagi Sayyidina Abu Bakar dalam mempercayai Allah dan rasul-Nya sehingga beliau digelar as-Siddiq yang membawa maksud pembenar.

Selain itu, pernah juga diriwayatkan Rasulullah S.A.W berjumpa dengan pelbagai keadaan manusia ketika di dalam perjalanan tersebut. Meskipun kisah tentang peristiwa bersejarah ini seringkali diulangcerita oleh para penceramah setiap kali sambutan Israk dan Mikraj diadakan, saya melihat roh dan intipati di sebalik peristiwa ini masih tidak meresap ke dalam jiwa masyarakat Islam.

Sahabat yang dimuliakan,

Sebelum berlakunya Israk dan Mikraj Rasulullah S.A.W mengalami pembedahan dada/perut oleh malaikat. Hati Baginda S.A.W dicuci dengan air zamzam, dibuang ketul hitam ('alaqah) iaitu tempat syaitan membisikkan waswasnya. Kemudian dituangkan hikmat, ilmu, dan iman ke dalam dada Rasulullah S.A.W. Setelah itu, dadanya dijahit dan dimeterikan dengan "khatimin nubuwwah". Selesai pembedahan, didatangkan binatang bernama Buraq untuk ditunggangi oleh Rasulullah dalam perjalanan luar biasa yang dinamakan "Israk" itu.

[tq en google.image]

Semasa Israk ( Perjalanan dari Masjidil-Haram ke Masjidil-Aqsa ):

Sepanjang perjalanan (Israk) itu Rasulullah S.A.W diiringi (ditemani) oleh malaikat Jibrail dan Israfil. Tiba di tempat-tempat tertentu (tempat-tempat yang mulia dan bersejarah), Rasulullah telah diarah oleh Jibrail supaya berhenti dan bersembahyang sebanyak dua rakaat. Antara tempat-tempat berkenaan ialah:

1. Negeri Thaibah (Madinah), tempat di mana Rasulullah akan melakukan hijrah,

2. Bukit Tursina, iaitu tempat Nabi Musa A.S. menerima wahyu daripada Allah,

3. Baitul-Laham (tempat Nabi 'Isa A.S. dilahirkan),

Dalam perjalanan itu juga baginda Rasulullah S.A.W menghadapi gangguan jin 'Afrit dengan api jamung dan dapat menyasikan peristiwa-peristiwa simbolik yang amat ajaib.

Peristiwa-peristiwa tersebut adalah seperti berikut :

1. Kaum yang sedang bertanam dan terus menuai hasil tanaman mereka. apabila dituai, hasil (buah) yang baru keluar semula seolah-olah belum lagi dituai. Hal ini berlaku berulang-ulang. Rasulullah S.A.W diberitahu oleh Jibrail: Itulah kaum yang berjihad "Fisabilillah" yang digandakan pahala kebajikan sebanyak 700 kali ganda bahkan sehingga gandaan yang lebih banyak.

2. Tempat yang berbau harum.Rasulullah S.A.W diberitahu oleh Jibrail : Itulah bau kubur Masitah (tukang sisir rambut anak Fir'aun) bersama suaminya dan anak-anaknya (termasuk bayi yang dapat bercakap untuk menguatkan iman ibunya) yang dibunuh oleh Fir'aun kerana tetapt teguh beriman kepada Allah (tak mahu mengakui Fir'aun sebagai Tuhan).

3. Sekumpulan orang yang sedang memecahkan kepala mereka. Setiap kali dipecahkan, kepala mereka sembuh kembali, lalu dipecahkan pula. Demikian dilakukan berkali-kali. Jibrail memberitahu Rasulullah: Itulah orang-orang yang berat kepala mereka untuk sujud (sembahyang).

4. Sekumpulan orang yang hanya menutup kemaluan mereka (qubul dan dubur) dengan secebeis kain. Mereka dihalau seperti binatang ternakan. Mereka makan bara api dan batu dari neraka Jahannam. Kata Jibrail : Itulah orang-orang yang tidak mengeluarkan zakat harta mereka.

5. Satu kaum, lelaki dan perempuan, yang memakan daging mentah yang busuk sedangkan daging masak ada di sisi mereka. Kata Jibrail: Itulah lelaki dan perempuan yang melakukan zina sedangkan lelaki dan perempuan itu masing-masing mempunyai isteri/suami.

6. Lelaki yang berenang dalam sungai darah dan dilontarkan batu. Kata Jibrail: Itulah orang yang makan riba.

7. Lelaki yang menghimpun seberkas kayu dan dia tak terdaya memikulnya, tapi ditambah lagi kayu yang lain. Kata Jibrail: Itulah orang tak dapat menunaikan amanah tetapi masih menerima amanah yang lain.

8. Satu kaum yang sedang menggunting lidah dan bibir mereka dengan penggunting besi berkali-kali. Setiap kali digunting, lidah dan bibir mereka kembali seperti biasa. Kata Jibrail: Itulah orang yang membuat fitnah dan mengatakan sesuatu yang dia sendiri tidak melakukannya.

9. Kaum yang mencakar muka dan dada mereka dengan kuku tembaga mereka. Kata Jibrail: Itulah orang yang memakan daging manusia (mengumpat) dan menjatuhkan maruah (mencela, menghinakan) orang.

10. Seekor lembu jantan yang besar keluar dari lubang yang sempit. Tak dapat dimasukinya semula lubang itu. Kata Jibrail: Itulah orang yang bercakap besar (Takabbur). Kemudian menyesal, tapi sudah terlambat.

11. Seorang perempuan dengan dulang yang penuh dengan pelbagai perhiasan. Rasulullah tidak memperdulikannya. Kata Jibrail: Itulah dunia. Jika Rasulullah memberi perhatian kepadanya, nescaya umat Islam akan mengutamakan dunia daripada akhirat.

12. Seorang perempuan tua duduk di tengah jalan dan menyuruh Rasulullah berhenti. Rasulullah S.A.W tidak menghiraukannya. Kata Jibrail: Itulah orang yang mensia-siakan umurnya sampai ke tua.

13. Seorang perempuan bongkok tiga menahan Rasulullah untuk bertanyakan sesuatu. Kata Jibrail: Itulah gambaran umur dunia yang sangat tua dan menanti saat hari kiamat.

Setibanya di masjid Al-Aqsa, Rasulullah turun daripada Buraq. Kemudian masuk ke dalam masjid dan mengimamkan sembahyang dua rakaat dengan segala anbia dan mursalin menjadi makmum.

Rasulullah S.A.W terasa dahaga, lalu dibawa Jibrail dua bejana yang berisi arak dan susu. Rasulullah S.A.W memilih susu lalu diminumnya. Kata Jibrail: Baginda membuat pilhan yang betul. Jika arak itu dipilih, nescaya ramai umat baginda akan menjadi sesat.

[tq en google.image]

Semasa Mikraj ( Naik ke Hadhratul-Qudus Menemui Allah S.W.T );

Didatangkan Mikraj (tangga) yang indah dari syurga. Rasulullah S.A.W dan Jibrail naik ke atas tangga pertama lalu terangkat ke pintu langit dunia (pintu Hafzhah).

Di Langit Pertama: Rasulullah S.A.W dan Jibrail masuk ke langit pertama, lalu berjumpa dengan Nabi Adam a.s. Kemudian dapat melihat orang-orang yang makan riba dan harta anak yatim dan melihat orang berzina yang rupa dan kelakuan mereka sangat huduh dan buruk. Penzina lelaki bergantung pada susu penzina perempuan.

Di Langit Kedua: Nabi S.A.W dan Jibrail naik tangga langit yang kedua, lalu masuk dan bertemu dengan Nabi Isa A.S. dan Nabi Yahya A.S.

Di Langit Ketiga: Naik langit ketiga. Bertemu dengan Nabi Yusuf A.S.

Di Langit Keempat: Naik tangga langit keempat. Bertemu dengan Nabi Idris A.S.

Di Langit Kelima: Naik tangga langit kelima. Bertemu dengan Nabi Harun A.S. yang dikelilingi oleh kaumnya Bani Israil.

Di Langit Keenam: Naik tangga langit keenam. Bertemu dengan Nabi-Nabi. Seterusnya dengan Nabi Musa A.S. Rasulullah mengangkat kepala (disuruh oleh Jibrail) lalu dapat melihat umat baginda sendiri yang ramai, termasuk 70,000 orang yang masuk syurga tanpa hisab.

Di Langit Ketujuh: Naik tangga langit ketujuh dan masuk langit ketujuh lalu bertemu dengan Nabi Ibrahim Khalilullah yang sedang bersandar di Baitul-Makmur dihadapi oleh beberapa kaumnya. Kepada Rasulullah S.A.W, Nabi Ibrahim A.S. bersabda, "Engkau akan berjumapa dengan Allah pada malam ini. Umatmu adalah akhir umat dan terlalu dhaif, maka berdoalah untuk umatmu.

Suruhlah umatmu menanam tanaman syurga iaitu LA HAULA WALA QUWWATA ILLA BILLAH Mengikut riwayat lain, Nabi Ibahim A.S. bersabda, "Sampaikan salamku kepada umatmu dan beritahu mereka, syurga itu baik tanahnya, tawar airnya dan tanamannya ialah lima kalimah, iaitu: SUBHANALLAH, WAL-HAMDULILLAH, WA LA ILAHA ILLALLAH ALLAHU AKBAR dan WA LA HAULA WA LA QUWWATA ILLA BILLAHIL- 'ALIYYIL-'AZHIM. Bagi orang yang membaca setiap kalimah ini akan ditanamkan sepohon pokok dalam syurga".

Setelah melihat beberpa peristiwa lain yang ajaib. Rasulullah dan Jibrail masuk ke dalam Baitul-Makmur dan bersembahyang (Baitul-Makmur ini betul-betul di atas Baitullah di Mekah).

Di Tangga Kelapan: Di sinilah disebut "al-Kursi" yang berbetulan dengan dahan pokok Sidratul-Muntaha. Rasulullah S.A.W menyaksikan pelbagai keajaiban pada pokok itu: Sungai air yang tak berubah, sungai susu, sungai arak dan sungai madu lebah. Buah, daun-daun, batang dan dahannya berubah-ubah warna dan bertukar menjadi permata-permata yang indah. Unggas-unggas emas berterbangan. Semua keindahan itu tak terperi oleh manusia. Baginda Rasulullah S.A.W dapat menyaksikan pula sungai Al-Kautsar yang terus masuk ke syurga. Seterusnya baginda masuk ke syurga dan melihat neraka berserta dengan Malik penunggunya.

Di Tangga Kesembilan: Di sini berbetulan dengan pucuk pokok Sidratul-Muntaha. Rasulullah S.A.W masuk di dalam nur dan naik ke Mustawa dan Sharirul-Aqlam. Lalu dapat melihat seorang lelaki yang ghaib di dalam nur 'Arasy, iaitu lelaki di dunia yang lidahnya sering basah berzikir, hatinya tertumpu penuh kepada masjid dan tidak memaki ibu bapanya.

Di Tangga Kesepuluh: Baginda Rasulullah sampai di Hadhratul-Qudus dan Hadhrat Rabbul-Arbab lalu dapat menyaksikan Allah SWT dengan mata kepalanya, lantas sujud. Kemudian berlakulah dialog antara Allah dan Muhammad, Rasul-Nya:

Allah SWT : Ya Muhammad.

Rasulullah : Labbaika.

Allah SWT : Angkatlah kepalamu dan bermohonlah, Kami perkenankan.

Rasulullah : Ya, Rabb. Engkau telah ambil Ibrahim sebagai Khalil dan Engkau berikan dia kerajaan yang besar. Engkau berkata-kata dengan Musa. Engkau berikan Dawud kerajaan yang besar dan dapat melembutkan besi. Engkau kurniakan kerajaan kepada Sulaiman yang tidak Engkau kurniakan kepada sesiapa pun dan memudahkan Sulaiman menguasai jin, manusia, syaitan dan angin. Engkau ajarkan Isa Taurat dan Injil. Dengan izin-Mu, dia dapat menyembuhkan orang buta, orang sufaq dan menghidupkan orang mati. Engkau lindungi dia dan ibunya daripada syaitan.

Allah S.W.T : Aku ambilmu sebagai kekasih. Aku perkenankanmu sebagai penyampai berita gembira dan amaran kepada umatmu. Aku buka dadamu dan buangkan dosamu. Aku jadikan umatmu sebaik-baik umat. Aku beri keutamaan dan keistimewaan kepadamu pada hari kiamat. Aku kurniakan tujuh ayat (surah Al-Fatihah) yang tidak aku kurniakan kepada sesiapa sebelummu. Aku berikanmu ayat-ayat di akhir surah al-Baqarah sebagai suatu perbendaharaan di bawah 'Arasy. Aku berikan habuan daripada kelebihan Islam, hijrah, sedekah dan amar makruf dan nahi munkar. Aku kurniakanmu panji-panji Liwa-ul-hamd, maka Adam dan semua yang lainnya di bawah panji-panjimu. Dan Aku fardukan atasmu dan umatmu lima puluh (waktu) sembahyang.

Selesai munajat, Rasulullah S.A.W di bawa menemui Nabi Ibrahim A.S. kemudian Nabi Musa A.S. yang kemudiannya menyuruh Rasulullah S.A.W merayu kepada Allah S.W.T agar diberi keringanan, mengurangkan jumlah waktu sembahyang itu. Selepas sembilan kali merayu, (setiap kali dikurangkan lima waktu), akhirnya Allah perkenan memfardukan sembahyang lima waktu sehari semalam dengan mengekalkan nilainya sebanyak 50 waktu juga.

Selepas Mikraj:

Rasulullah S.A.W turun ke langit dunia semula. Seterusnya turun ke Baitul-Maqdis. Lalu menunggang Buraq perjalanan pulang ke Mekah pada malam yang sama. Dalam perjalanan ini baginda bertemu dengan beberapa peristiwa yang kemudiannya menjadi saksi (bukti) peristiwa Israk dan Mikraj yang amat ajaib itu (Daripada satu riwayat peristiwa itu berlaku pada malam Isnin, 27 Rejab, kira-kira 18 bulan sebelum hijrah). Wallahu'alam.

(Sumber : Kitab Jam'ul-Fawaa'id)

Sahabat yang dikasihi,

Kesimpulannya, Peristiwa Israk dan Mikraj bukan hanya sekadar sebuah kisah sejarah yang diceritakan kembali setiap kali 27 Rejab menjelang. Adalah lebih penting untuk kita menghayati pengajaran di sebalik peristiwa tersebut bagi meneladani perkara yang baik dan menjauhi perkara yang tidak baik. Peristiwa Israk dan Mikraj yang memperlihatkan pelbagai kejadian aneh yang penuh pengajaran seharusnya memberi keinsafan kepada kita agar sentiasa mengingati Allah S.W.T dan takut kepada kekuasaan-Nya.

Seandainya peristiwa dalam Israk dan Mikraj ini dipelajari dan dihayati benar-benar kemungkinan manusia mampu mengelakkan dirinya daripada melakukan berbagai-bagai kejahatan. Kejadian Israk dan Mikraj juga adalah untuk menguji umat Islam (apakah percaya atau tidak dengan peristiwa tersebut). Orang-orang kafir di zaman Nabi Sallallahu Alaihi Wasallam langsung tidak mempercayai, malahan memperolok-olokkan Nabi sebaik-baik Nabi bercerita kepada mereka.

Peristiwa Israk dan Mikraj itu merupakan ujian dan mukjizat yang membuktikan kudrat atau kekuasaan Allah Subhanahu Wataala. Allah Subhanahu Wataala telah menunjukkan bukti-bukti kekuasaan dan kebesaran-Nya kepada Baginda Sallallahu Alaihi Wasallam.

Dengan kita mendengar dan menghayati kisah dan cerita yang berlaku di dalam peristiwa Israk dan Mikraj kita perlu ambil ikhtibar dan yakin bahawa bumi Baitulmaqdis Palestin yang menjadi tempat bermulanya Mikraj Nabi SAW adalah bumi penuh berkah dan terdapat Masjidil Aqsa (kiblat pertama umat Islam)

Baitulmaqdis dan Masjidil Aqsa adalah harta umat Islam yang telah dirampas oleh Zionis Yahudi laknatullah. Umat Islam perlu berusaha, berkorban dan berdoa semoga tempat suci umat Islam ini dapat dipulangkan kembali kepada pangkuan umat Islam. Peristiwa Israk dan Mikraj akan lebih bermakna apabila umat Islam seluruhnya dapat membantu saudara-saudara kita di Palestin dan dapat memulihkan dan menguasai Baitulmaqdis dan menghalau Yahudi laknatullah daripada menguasai dan membunuh saudara-saudara kita di Palestin.

adakah benar?2012?

assalamualaikum dan salam sejahtera

hellu my dear,

ku dapat email ini dari seorang rakan semalam,
adakah benar akan terjadi?

**********************************************************************************


*adakah akan terjadi seperti yang digambarkan??YaAllah..*
-tq kpd en google.image-

Puasa 2012...Perlu beringatkah kita?

Cuba kira... 1Ramadan pada tahun 2012 jatuh pada 20 july hari jumaat,jadi 3 august 2012 bersamaan 15 ramadan jatuh juga hari jumaat..Sama dengan hadis nabi pasal huru hara besar  yang akan jadi pada tengah malam pertengahan bulan ramadan iaitu hari jumaat 15 ramadan.


-tq kpd en google.image-

Huru hara dekat bumi ni yang akan mengejutkan semua orang yang sedang tidur, pasal satu suara yang amat dahsyat akan kita dengar dekat langit,bukan kiamat tapi huru hara tersebut akan melenyapkan umat manusia di atas muka bumi ini sebanyak 2/3,yang tinggal cuma 1/3 shj.(yang NASA Amerika ada bagitau pada 21-12-2012 planet X akan lintas  kat bumi ni).

Adakah kita semua ni tergolong dalam 1/3 tu.......ALLAH sahaja maha mengetahui.. ......... .. cuba kita tengok hadis nabi kat bawah ni dan kenyataan pasal Kalender islam 2012.


Nu'aim bin Hammad meriwayatkan dengan sanadnya bahwa Rasulullah saw. bersabda:
"Bila telah muncul suara di bulan Ramadhan, maka akan terjadi huru-hara di bulan Syawwal...". Kami bertanya: "Suara apakah, ya Rasulullah?" Beliau menjawab: "Suara keras di pertengahan bulan Ramadhan, pada malam Jum'at, akan muncul suara keras yang membangunkan orang tidur, menjadikan orang yang berdiri jatuh terduduk, para gadis keluar dari pingitannya, pada malam Jum'at di tahun terjadinya banyak gempa. Jika kalian telah melaksanakan shalat Subuh pada hari Jum'at, masuklah kalian ke dalam rumah kalian, tutuplah pintu-pintunya, sumbatlah lubang-lubangnya, dan selimutilah diri kalian, sumbatlah telinga kalian. Jika kalian merasakan adanya suara menggelegar, maka bersujudlah kalian kepada Allah dan ucapkanlah: "Mahasuci Al-Quddus, Mahasuci Al-Quddus, Rabb kami Al-Quddus!", karena barangsiapa melakukan hal itu akan selamat, tetapi barangsiapa yang tidak melakukan hal itu akan binasa".

UPCOMING IMPORTANT ISLAMIC DATES


2010 Calendar
Islamic New Year: December 18, 2009 (1431 A.H.*)
Aashura: December 27, 2009
Ramadan: August 11 - September 8, 2010
Eid ul-Fitr: September 9, 2010
Hajj: November 14 - November 17, 2010
Eid ul-Adha: November 16, 2010

2011 Calendar
Islamic New Year: December 7, 2010 (1432 A.H.*)
Aashura: December 16, 2010
Ramadan: August 1 - August 29, 2011
Eid ul-Fitr: August 30, 2011
Hajj: November 4 - November 7, 2011
Eid ul-Adha: November 6, 2011

2012 Calendar
Islamic New Year: November 26, 2011 (1433 A.H.*)
Aashura: December 5, 2011
Ramadan: July 20 - August 18, 2012
Eid ul-Fitr: August 19, 2012
Hajj: October 24 - October 27, 2012
Eid ul-Adha: October 26, 2012


2012 Islamic Calendar<http://moonsighting.com/calendar.html>