Blogger news

Selasa, Jun 30, 2009

Amaran Penipuan : Emel Palsu

*melampau betul la sape yg anta email cam tu..(marah)...


Warga TM sekalian,

TM ingin mengumumkan kepada para pengguna Streamyx bahawa terdapat mesej emel yang tidak sah yang mendakwa ia dikeluarkan oleh TM Net. Emel ini meminta para pelanggan untuk memberi maklumat akaun Streamyx mereka seperti nama pengguna dan kata laluan atas sebab-sebab pengesahan.

Emel ini TIDAK dikirimkan dari mana-mana sumber TM – ianya adalah satu percubaan untuk menyeleweng bagi mendapatkan akses kepada maklumat peribadi anda. TM tidak pernah meminta para pelanggan kami menyerahkan maklumat seperti ini menerusi emel.

Pendedahan maklumat peribadi seperti ini mungkin disalahgunakan oleh golongan yang tidak bertanggungjawab untuk menggunakan akaun anda bagi melanggani perkhidmatan online yang perlu dibayar dan pendedahan maklumat sulit secara haram. Para pelanggan TM dinasihati untuk melindungi nama pengguna dan kata laluan anda untuk memastikan ianya tidak digunakan oleh pihak lain atau pihak ketiga/golongan tidak bertanggungjawab untuk mengakses akaun anda.

Sebagai langkah pencegahan, kami ingin menasihati para pelanggan kami yang menerima emel seperti ini supaya memadamkannya dengan segera. JANGAN sekali-kali membalas emel seperti ini dan JANGAN klik pada pautan yang terpapar di dalamnya. Sementara itu, kepada pelangggan yang telah membalas emel ini dan memberi maklumat peribadi anda seperti yang diminta, kami menggesa anda agar menukar kata laluan anda dengan segera.

Untuk bantuan tentang bagaimana menukar kata laluan anda, sila layari www.tm.com.my atau hubungi Pusat Perkhidmatan Pelanggan kami di 100 atau emel help@tm.com.my.

Terima kasih.

Bagi pihak Fraud Management

Komunikasi Korporat Kumpulan

Telekom Malaysia Berhad

Kerispatih – Demi Cinta

maaf ku telah menyakitimu
ku telah kecewakanmu
bahkan ku sia-siakan hidupku
dan ku bawa kau seperti diriku

walau hati ini trus menangis
menahan kesakitan ini
tapi kulakukan semua demi cinta

akhirnya juga harus kurelakan
kehilangan cinta sejatiku
segalanya telah kuberikan
juga semua kekuranganku

jika memang ini yang terbaik
untuk diriku dan dirinya
kan kuterima semua demi cinta

jujur aku tak kuasa
saat terakhir ku genggam tanganmu
namun yang pasti terjadi
kita mungkin tak bersama lagi

bila nanti esok hari
ku temukan dirimu bahagia
ijinkan aku titipkan
kisah cinta kita selamanya

Jumaat, Jun 26, 2009

~ BENCINTA ~

lirik ni memang sesuai ngan keadaan aku skang ni..hu hu hu cam no ni..


Benarkan ku ‘tuk berbicara…
Bicara terus ke hati mu.. Hati mu..
Hati yang penuh rasa ragu
Jangan terus pergi
Tanpa mendengar ku
Mungkin mudah
Untuk kau terus berlalu
Nanti dulu
Berikanlah waktu
Untuk aku, untuk kamu

Ingatkah lagi waktu kau bersama ku
Kaku aku melihat mu
Lidah kelu sedangkan aku
Mahu kau tahu
Aku cinta pada mu
Benci pada mu
Cinta pada mu

Ke tepi lihat ku berlalu
Pasti itu yang terbaik untuk ku
Tiada lagi mahu ku tahu
Tentang hidup kamu
Tentang mati kamu
Aku tahu
Engkau tahu apa yang mata ku tahu
Apa yang kau tunggu
Mahu aku buka pintu?

Ingatkah lagi waktu kau bersama ku
Kaku aku melihat mu
Sedang aku mahu kau tahu
Dengar kata ku
Aku cinta pada mu
Benci pada mu
Cinta pada mu

Sakitnya aku
Membenci kamu
Sakit lagi mencintai mu
Dan aku pergi
Tapi kembali
Benci aku mencintai diri mu
Ku benci… Kamu
Ku cinta… Kamu

Selasa, Jun 23, 2009

BULAN REJAB

Pada 24 Jun 2009 (Rabu) kita memasuki bulan Rejab. Bulan Rejab adalah bulan Allah swt. Let’s overview ada apa di sebalik bulan Rejab itu. Diriwayatkan bahwa Rasulullah saw telah bersabda, "Ketahuilah bahwa bln Rejab itu adalah bulan ALLAH swt, maka:”
1. Barang siapa yang berpuasa 1 hari dalam bulan ini dengan ikhlas, maka pasti ia mendapat keredhaan yang besar dari ALLAH swt

2. Dan barang siapa berpuasa pada tanggal 27 Rejab /Isra Mi'raj (Isnin, 20 Julai 2009) akan mendapat pahala seperti 5 tahun berpuasa

3. Barang siapa yang berpuasa 2 hari di bulan Rejab akan mendapat kemuliaan di sisi ALLAH swt

4. Barang siapa yang berpuasa 3 hari yaitu pada tanggal 1, 2, dan 3 Rejab (24, 25, 26 Jun 2009) maka ALLAH swt akan memberikan pahala seperti 900 tahun berpuasa dan menyelamatkannya dari bahaya dunia dan seksa akhirat

5. Barang siapa berpuasa 5 hari dalam bulan ini, insyaallah permintaannya akan dimakbulkan Allah swt..InsyaAllah

6. Barang siapa berpuasa 7 hari dalam bulan ini, maka ditutupkan 7 pintu neraka Jahanam dan barang siapa berpuasa delapan hari maka akan dibukakan 8 pintu syurga

7. Barang siapa berpuasa 15 hari dalam bulan ini, maka ALLAH swt akan mengampuni dosa-dosanya yang telah lalu dan menggantikan kesemua kejahatannya dengan kebaikan, dan barang siapa yang menambah (hari-hari puasa) maka ALLAH swt akan menambahkan pahalanya."

Sabda Rasulullah saw lagi :"Pada malam Mi'raj, saya melihat sebuah sungai yang airnya lebih manis dari madu, lebih sejuk dari air batu dan lebih harum dari minyak wan gi, lalu saya bertanya pada Jibril as "Wahai Jibril untuk siapakah sungai ini?"
Maka berkata Jibrilb as "Ya Muhammad sungai ini adalah untuk orang yang memb ac a selawat untuk engkau dibulan Rejab i ni."
Dalam sebuah riwayat Tsauban bercerita :"Ketika kami berjalan bersama-sama Rasulullah saw ke sebuah kubur, lalu Rasulullah saw berhenti dan beliau menangis dengan amat sedih, kemudian beliau berdoa kepada ALLAH swt. Lalu saya bertanya kepada beliau "Ya Rasulullah, mengapakah engkau menangis?" Lalu beliau bersabda "Wahai Tsauban, mereka itu sedang diseksa dalam kuburnya dan saya berdoa kepada ALLAH swt, lalu ALLAH swt meringankan atas mereka."
Sabda beliau lagi "Wahai Tsauban, kalaulah sekiranya mereka ini mahu berpuasa satu hari dan beribadah satu malam saja di bulan Rejab nescaya mereka tidak akan disiksa di dalam kubur." Tsauban bertanya "Ya Rasulullah, apakah hanya berpuasa satu hari dan beribadah satu malam dalam bulan Rejab sudah dapat mengelakkan dari seksa kubur?"
Sabda beliau "Wahai Tsauban, demi ALLAH Zat yang telah mengutus saya sebagai nabi, tiada seorang muslim lelaki dan perempuan yang berpuasa satu hari dan mengerjakan so lat malam sekali dalam bulan Rejab dengan niat karena ALLAH swt, kecuali ALLAH swt mencatatkan baginya seperti berpuasa satu tahun dan mengerjakan so lat malam satu tahun."

Paradise set in a Deep Quarry - Songjiang Hotel

Songjiang Hotel is in China. Everybody calls it “Paradise set in a deep quarry”. Songjiang Hotel is designed different by Chinese people… If you go to China to have a holiday, you can stay in Songjiang Hotel… You want to go different and unbelievable vacation, you could go Songjiang Hotel (Paradise set in a deep quarry) in China. It would be the most different holiday for you. It is designed like a swimming pool, it is like waterfall.

psst:waaaa~~

Ahad, Jun 21, 2009

shin ae wedding -K.WILL (harioh)

selamat hari ahad..hu hu hu hari ni seharian aku duk umah tak keluar kemana..sejak dari semalam..hajat dihati ni nak g opis..tapiiiii..huhuhu tetibe rasa malas lak..asyik duk kat opis jer..masa utk diri sendiri pon tarak..memang la dalam kepala otak ni sarat dah pikir pasal keje..asal aku celik mata je ingatkan pasal keje..aku dah parah ni..(letih la..)...hmmm esok nak g keje ni tak tau nak pakai baju apa??uu~~

borink tahap maksima dah aku ni..aku pon g la kat web youtube,search: shin ae wedding(pelakon,model)..tak sangka lak leh ada..seronoknyerrr..ni masa K.WILL(penyanyi korea) tengah buat persembahan..sooo sweett masa husband dia kesat air mata shin ae dengan sarung tangan dia..uu~~ romantiknya..pastu lagu ni lak..adoi la..lirik dia..~~he he he he..tinguk sendirik la... ^__*..

video

Jumaat, Jun 19, 2009

Mandi


KAJIAN terbaru berkaitan dengan mandi mendapati ia bukan saja bertujuan untuk membersihkan diri daripada kotoran, tetapi menjauhkan stress serta berperanan penting meningkatkan sistem kekebalan tubuh.. Penyelidikan yang diterbitkan dalam New England Journal of Medicine menunjukkan penderita diabetes yang menghabiskan masa selama setengah jam berendam dalam air suam dapat menurunkan tingkat gula darah sekitar 13 peratus.

Kajian di Jepun pula menunjukkan 10 minit berendam dalam air panas dapat memperbaiki kesihatan jantung terutamanya untuk lelaki.

Berikut beberapa manfaat mandi kepada individu yang mengamalkannya:

Mengeluarkan racun:

Mandi air panas sekitar 32 hingga 35 darjah Celsius membuka ruang yang dapat membantu mengeluarkan toksin. Mandi air panas membantu menurunkan tingkat gula darah, menyembuhkan sakit otot dan membantu menjaga usus besar supaya bekerja dengan baik. Waktu yang dianjurkan ialah selama 10 hingga 20 minit.

Mandi air sejuk sangat baik untuk meredakan ketegangan. Ia dapat menyempitkan darah dan meningkatkan tingkat gula darah. Suhu yang dianjurkan ialah sekitar 12 hingga 18 darjah Celsius.

Jangkitan kulit : Penyakit kulit tertentu seperti ruam atau gatal-gatal boleh diatasi dengan menambahkan soda penaik (sodium bicarbonate) ke dalam air mandian. Ia bertindak sebagai antiseptik. Isikan air ke bekas mandian dan tambahkan soda penaik dan aduk sehingga rata. Digalakkan untuk berendam selama 10 hingga 20 minit.

Selesema dan sakit kepala : Merendam kaki dalam air panas membantu menyembuhkan selsema, sakit kepala dan menyegarkan kembali kaki yang lelah. Masukkan air panas secukupnya dalam bekas sehingga menenggelamkan pergelangan kaki kemudian tambahkan beberapa titis minyak seperti lavender, peppermint atau lemon. Selepas basuh dengan air sejuk.Lakukannya
selama 10 hingga 20 minit.

Insomnia : Merendamkan kaki dalam air dingin sangat baik kepada anda. Yang mempunyai masalah imsonia atau memiliki masalah tidur. Masukkan kaki sehingga ia merasa dingin. Perubatan ini berguna bagi kaki lelah,pendarahan hidung, selsema dan sembelit.


Khamis, Jun 18, 2009

SENYUMLAH.. ^___^

credits : http://koleksicinta.blogspot.com

bukan sukar utk menghadiahkan senyuman tetapi kita sendiri menyukarkan senyuman itu terpamer di wajah. hati mana tidak tenang apabila sedang dalam kekusutan, masih lagi boleh tersenyum kepada rakan.

senyuman itu ciptaan indah Allah SWT, malah senyuman juga adalah kuntuman indah yang sentiada dipersembahkan Rasulullah SAW, manusia sempurna yang patut diteladani segala sifat, sikap dan tingkah lakunya.

ada beberapa hal menarik pada diri Baginda SAW yang jarang diungkapkan ramai iaitu mengenai senyumannya. Sepintas lalu, hal itu mungkin nampak kecil dan tidak bererti tetapi apabila dikaji, sebenarnya seyuman Rasulullah SAW memberi impak positif yang sungguh luar biasa.

hikmahnya, banyak kejayaan RAsulullah SAW dalam misinya sebagai penyebar risalah tauhid disebabkan oleh senyuman dan keramahan Baginda. disebabkan itu, Rasulullah SAW dapat mempengaruhi orang ramai sehinggakan Baginda dicintai dan disegani kawan, juga lawan.

Kata Saidina Umar, "Rasulullah SAW tersenyun dan Baginda adalah orang yang paling bagus giginya." ( Hadis diriwayatkan Ibnu Hibban)

seorang lagi sahabat Baginda, Abdullah bin Al-Harist menyatakan, "Tidak pernah aku melihat seseorang yang lebih banyak tersenyum daripada Rasulullah SAW." (Hadis riwayat At-Tirmizi)

cucu kesayangan Baginda SAW, Saidina Husein juga ada menggambarkan bagaimana sikap Rasulullah mana direkodkan oleh Imam At-Tirmizi, beliau berkata, "Aku bertanya kepada ayahku(Saidina Ali) mengenai adab dan etika Rasulullah SAW terhadap orang yang bergaul dengan Baginda.Ayahku mengatakan: Baginda senantiasa tersenyum, budi pekerti lagi rendah hati, Baginda bukanlah seorang yang kasar, tidak seka berteriak-teriak, bukan tukang cela, tidak seka mencela makanan yang tidak disukainya. siapa saja mengharapkan pasti tidak akan kecewa dan siapa saja memenuhi undangannya pasti sentiasa puas."
Rasulullah SAW walaupun dalam keadaan marah, tetap mempamerkan senyumannya hatta kepada orang yang tidak disukai. perkara itu pernah direkodkan Imam Bukahri disebutkan bahawa Saiditina Aisyah: "Ada seorang lelaku yang meminta izin untuk bertemu dengan Rasulullah SAW. ketikan Baginda melihat orang itu dari jauh, maka Baginda bersabda: Dia adalah seburuk-buruk saudara dan anak dalam kerabat. Namun ketika orang(Uyainah) itu sudah duduk, Baginda memberikan senyuman diwajah dan menerima dengan baik hati kedatangan orang itu. Ketika orang itu sedah pergi, Aisyah berkata kepada Rasulullah SAW:Wahai Rasulullah, ketika kau melihat orang itu dari jauh engkau berkata begini dan begitu. Tapi kemudian engkau berwajah ceria setelah berada di hadapannya dan menerima kedatangannya dengan baik hati. Kemudian Rasulullah bersabda: Wahai Aisyah, bilakah engkau melihatku berbuat tidak baik?"
Imam al-Khataby ketika mensyarahkan hadis itu berkata, "Hadis ini dulihat dari sudut adab dan ilmu. Ucapan Rasulullah SAW mengenai diri Uyainah sesuatu gambaran yang tidak disukainya secara jelas disebut Ghibah.

Ghibah berlaku di antara sebahagian orang dari umat Islam terhadap sebahagian yang lain. namun, perlakuan Baginda adalah menjelaskan dan mengungkapkannya dalam bentuk nasihat dan kasih sayang terhadap umatnya.

kerana Baginda sudah dianugerahi sifat kemurahan hati dan akhlak yang baik, makan Baginda memperlihatkan wajah berseri dan tidak menghadapi kesukaran berhadapan orang tidak disukainya. Baginda bertindak sebegitu supaya umat Islam meniru perbuatan Baginda, supaya dapat dihindarai keburukan yang boleh menimpa umatnya dan mereka boleh selamat daripada kejahatan dan tipu daya.

Begitu indah akhlak Rasulullah SAW, walaupun seseorang itu tidak disukai, Baginda tetap mempamerkan seyuman dan menyambut kedatangan Uyainah dengan ceria.

Sebagai umatnya yang mengaku bahawa Baginda adalah sebaik-baik manusia dan seorang nabi dan rasul, tidakkah kita malu kerana tidak mengikut perbuatan Baginda yang sentiasa menghadiahkan senyuman kepada orang ramai. sesungguhnya beruntunglah mereka yang mengikuti perbuatan Rasulullah kerana harga senyuman tidak ternilai dengan wang ringgit.

ketegasan Baginda juga dapat dilihat dalam hadis diriwayatkan Imam Bukhari dan Muslim mengenai wanita dari kabilah Makhzumiyah yang mencuri. kaum Quraisy bingung dengan permasalahan itu kerana mereka tahu hukuman pencuri mengikut undakng-undang Islam ialah dipotong tangan(mengikut syarat ditetapkan).

mereka bertanyakan kepada sesiapa yang berani berjumpa Rasulullah SAW memohon melepaskan wanita itu. Usamah disarankan bertemu Rasulullah SAW kerana Rasulullah menyayangi Usamah. maka Usamah pergi dan berbicara kepada Rasulullah SAW untuk minta pembelaan atas wanita itu.

kemudian Rasulullah SAW bersabda:"Jadi kamu ingin memohon syafaat(pembelaan) terhadap salah satu hukum Allah? Setelah mengucapkan ayat itu, Baginda berdiri dan berkhutbah: "Wahai manusia!Sesungguhnya yang menyebabkan binasanya umat sebelum kalian ialah apabila mereka mendapati ada orang mulia yang mencuri, mereka membiarkannya. tetapi apabila mendapati orang lemah dia antara mereka mencuri, meraka akan menjatuhkan hukuman kepadanya. Demi Allah! Jika Fatimah binti Muhammad mencuri, nescaya aku akan memotong tangannya".

Oelh itu, marilah kita menjadikan senyuman dan ketegasan Rasulullah SAW sebagai panduan dan pada masa sama menilai hikmah di sebaliknya. Senyumlah, kerana senyuman tidak pernah mengurangkan rezeki sesiapa, malah dengan senyuman hati berasa tenang dan sentiasa disenangi orang lain. sementara bertegaslah dalam keadaan perlu supaya agama tidak diperkotak-katikkan.

Oleh Yussamir Yusof


sekian.

10 Artis Tercantik Korea !

1. SONG HYE GYO

2. HAN GA IN

3. KIM TAE HEE

4. JEON JI HUN

5. HUANG MI HEE

6. HAN CHAE YOUNG

7. PARK SI YEON

8. HAN CHAE AH

9. LEE DA HEE

10. KIM HYO YEON


Rabu, Jun 17, 2009

-DENDAM-


Dendam (ataupun Vengeance dalam bahasa Inggeris) merupakan suatu perasaan yang lahir daripada perasaan benci atau marah, seringkali dipendam secara rahsia oleh seseorang individu. Dendam juga boleh lahir daripada hasrat dengki atau ketidakpuasan hati. Dalam agama islam, dendam itu adalah berdosa.(http://ms.wikipedia.org/wiki/Dendam)

bila rasa marah atau tak puas hati mula perasaan dendam tu wujud dalam diri. membara2 dalam diri nak balas dendam..lagi2 kalau orang muda zaman skang ni, cepat sangat menyimpan dendam...walaupun sikit je kesalahannyer dah berdendam sampai 7 keturunan..itu pon tak habis2..hu hu hu hu. Ada banyak cara orang buat untuk membalas dendam mereka. antaranya ada yang sanggup sampai mencederakan dan lagi teruk sampai membunuh antara satu sama lain. Kes2 macam ni dah banyak kita baca didalam akhbar, dalam berita..boleh dikatakan hampir setiap hari ada sahaja orang mati kena bunuh(kes dendam)..agaknya apa la perasaan diaorg lepas bunuh atau cederakan orang..tak takut ker..pelik-pelik..

Hati masih kotor, jiwa masih gelap <--- ini lah antara punca-punca dendam. Dendam juga mencerminkan jiwa yang tidak tenteram.

Dendam juga boleh dituruti dengan perkara lain. Antaranya:

- perasaan hasad,

- memutuskan perhubungan baik

- tidak bersedia utk menerima / memaafkan pihak terbabit sebagai tanda memandang hina dan rendah padanya.

- menipu, mengumpat dan mendedahkan keburukan atau maruah yang sepatutnya dipelihara.

- Mengejek atau memperlinya

- Memusuhi atau menganiayai

mengikut kajian pakar psikologi, orang yang marah itu, perasaan marahnya itu cuma 4 ½ minit. Jadi jika perasaan marah itu persis atau masih wujud dalam hati diri kita atau lebih panjang dari 4 ½ minit, 1 jam, 2 hari, 2 bulan, 2 tahun itu sudah masuk ke dalam era ataupun arena dendam. Ertinya, marah, sakit hati yang lama lebih dari 4 ½ minit ialah dendam.

Kemaafan boleh hapuskan dendam.

Kemarahan, dendam dan kemaafan ß ketiga2 ini berada pada situasi berbeza..tetapi ia berkait rapat antara satu sama lain.

Tetapi bolehkah kite melupakan sesuatu perkara yang sangat mendatangkan kemarahan kita dengan memaafkan sahaja?

Bila dah terlalu terpendam/tersimpan dalam hati..timbullah perasaan dendam.

Islam mengharuskan mengambil tindakan yang adil terhadap mereka menyebabkan kita marah(atas kebenaran), iaitu yang disebut ’al-adl’ namun islam lebih cenderung menggalakkan tindakan peringkat yang lebih tinggi dari itu, iaitu memberikan KEMAAFAN ßà AL-IHSAN iaitu berbuat baik atau bersikap baik.

Oleh itu, bagi menjamin kebaikan diantara pihak yang berdendam dan kena dendam ialah MEMBERIKAN MAAF.

Islam juga memuji sifat individu yang dapat menahan marah, dengan tidak memuaskan nafsu marahnya atau melepaskan perasaan marahnya dengan sesuatu tindakan, namun dengan menahan marah masih belum dapat mengikis perasaan dendam dalam hati. Oleh itu islam menggalakkan umatnya saling bermaafan kerana kemaafan boleh meredakan ketegangan dan perasaan dendam.

Kesimpulannya, mereka yang dapat menahan marah, kemudian menyusu dengan kemaafan dapat membersihkan hatinya daripada perasaan dendam.

Jumaat, Jun 12, 2009

Kawan Baik

credits : http://cintadearhaniey.wordpress.com


Bukannya senang nak cari kawan yang baik .
Bukan senang juga nak menjadi kawan yang baik .

Kawan yang baik tidak pernah mengumpat di belakang kawan baiknya.
Kawan yang baik tidak pernah cemburu dengan kejayaan kawan baiknya.
Sebaliknya kawan yang baiklah yang paling banyak membantu kawan baiknya untuk mencapai kejayaan.

Kawan yang baik tak pernah mempengaruhi kawan baiknya untuk membuat perkara yang buruk dan sia-sia.
Kawan yang baik adalah orang yang selalu menasihati kawan baik nya untuk berbuat kebaikan.

Kawan yang baik adalah orang pertama yang akan dicari bila tiba masa sedih atau gembira.
Kawan baik menjadi tempat kita meluahkan perasaan yang tak dapat diluahkan kepada kawan biasa.

Kawan yang baik tak pernah memaksa kawan baiknya untuk sentiasa berada disisinya..
Kawan yang baik tak pernah melarang kawan baiknya untuk berkawan dengan kawan yang baik .
Kawan yang baik tak pernah cemburu jika kawan baiknya mempunyai ramai kawan baik, kerana kawan yang baik tahu apa yang paling baik untuk kawan baiknya.

Kawan yang baik akan sentiasa mendoakan kesejahteraan dan kebahagiaan kawan baiknya di dunia dan di akhirat di dalam doanya.

Kita adalah kawan yang baik jika kita faham bahawa kawan baik kita bukanlah seorang yang sempurna. Kita adalah kawan yang baik jika kita menjadi kawan yang baik kepada kawan baik kita.

Kita bukanlah kawan yang baik jika kita tidak menghargai kawan baik kita, kerana kawan yang baik akan sentiasa menghargai kawan baiknya.

Kita bukanlah kawan yang baik jika kita tidak memberitahu perkara yang baik kepada kawan baik kita, kerana kawan yang baik akan selalu menyampaikan perkara yang baik kepada kawan baiknya.

Dan kalau kita hendak mendapat kawan baik yang baik, kita mestilah terlebih dahulu menjadi seorang kawan yang baik kepada kawan baik kita.

Dan semoga kita menjadi kawan baik yang baik!

Kita kawan kan?

Song Hye Kyo is panda goodwill ambassador


Song Hye Kyo is the world's first panda goodwill ambassador! She was appointed goodwill ambassador at a ceremony in Beijing recently.

Song Hye Kyo spent four days at a panda reserve in Chengdu, Sichuan province, China. The cute panda in the pictures is around 8 - 9 months and even looks sheepish and shy in the arms of one so lovely as Song.

Song Hye Kyo said that she had only seen pandas in pictures, documentaries or movies and seeing one up close, in real life is like a dream. She was happy to be at the panda reserve. Song also mentioned that there are many animals in South Korea that needs to be protected. Namely the Korean otter, which is a national treasure. Panda ambassador Song hopes that many fans in Asia will pay more attention to environmental protection.


credits : http://k-popped.com

Rabu, Jun 10, 2009

Tips Pikat Kekasih


psstt: ni bagus ni utk saper yg sedang bercinta atau baru nak mencari cinta..hu hu hu hu..masa aku nengok tajuk ni..terus aku terpikir kan kawan baik ku..ngeh ngeh ngeh( jgn mare ye wawa)..tips ni mungkin dah banyak kali kiter baca atau kiter terima dlm email..selamat menelaah.. ^___^

tapi tak semestinya kita ikut bulat2 apa yg dinyatakan kat bawah ni, yang ni hanya sekadar panduan... ;) setiap orang ada berbeza..so..'jadilah diri anda sendiri'

credits to: http://fiq-life.blogspot.com ( blog ni bagussss )

50 cara atau tips untuk pikat hati kekasih

1. Sentiasa tersenyum dan jangan bersikap sombong apabila berinteraksi dengan mereka.

2. Pandai memasak adalah ciri-ciri utama mengapa lelaki mudah terpikat dengan anda.

3. Berpewatakan menarik mampu menarik minat mereka.

4. Jujur dan sentiasa merendah diri.

5. Lakukan apa yang dia suka dan jangan lakukan apa yang dia tidak suka.

6. Mempunyai bentuk badan yang menarik (terpulang kepada individu).

7. Mempunyai tingkah laku yang baik dan lemah lembut.

8. Pandai dalam memainkan peranan sebagai seorang wanita ketika berada di samping lelaki yang anda minati.

9. Jangan terlalu mengongkong.

10. Ketika berinteraksi dengan mereka jangan lupa gunakan bahasa tubuh yang anda ketahui seperti mata dan tangan.

11. Jaga cara pemakaian anda, seksi atau tidak terpulang kepada lelaki yang anda minati.

12. Sering memberikan kad ucapan buat si dia yang kamu minati untuk ‘plan’ pertama memikat dirinya.

13. Lelaki sukakan wanita yang suka berterus terang tanpa menyembunyikan sesuatu.

14. Apabila berhadapan dengan lelaki yang kamu minati, renungi matanya dan tunjukkan sifat humor kamu. Ini adalah taktik untuk memberitahu si dia bahawa kamu boleh didekati tetapi bukan bererti kamu ini perempuan murahan dan mudah didekati.

15. Jangan bersikap selalu jual mahal apabila berada bersama mereka.

16. Bijak menyesuaikan diri dalam apa jua keadaan.

17. Tidak mudah putus asa dan sentiasa berdiri di atas kaki sendiri tanpa meminta pertolongan dari orang lain.

18. Jangan suka bercakap benda yang tidak berfaedah ketika bercakap dengan mereka.

19. Jangan bandingkan ‘dia’ dengan lelaki-lelaki yang pernah kamu kenali.

20. Menjadi temannya ketika dia susah dan senang.

21. Lelaki suka kamu menjadi pendengar yang setia dan tidak suka wanita yang suka membangkang.

22. Yang paling penting lelaki suka dimanjai dengan belaian dan kata-kata yang romantik.

23. Bunyi derapan kasut ketika berjalan juga mampu menarik perhatian lelaki.

24. Lelaki tidak suka jika kamu memakai mekap yang terlalu tebal.

25. Mengetahui bila hari lahirnya.

26. Menghormati dirinya, keluarga dan teman-teman yang rapat dengannya.

27. Bersikap matang dalam tutur-kata dan tingkah laku. Lelaki tidak suka wanita yang bersikap terlalu kebudak-budakan.

28. Agresif.

29. Jangan terlalu ‘excited’ ketika bertemu dan berbual dengannya. Contohnya berbual terlalu lama di telefon untuk perkenalan pertama.

30. Jangan terlalu bersikap ‘kelakian’ dan ganas dalam pergaulan.

31. Jangan terlalu menunjukkan bahawa kamu ini terlalu baik dan ‘perfect’.

32. Jangan perasan bahawa kamu ini mempunyai paras rupa yang jelita.

33. Sentiasa memegang prinsip sederhana dan tidak boros di dalam perbelanjaan.

34. Bersikap keibuan adalah antara tips yang perlu kamu titik beratkan.

35. Sentiasa bercakap lembut dengan mereka.

36. Ketahuilah mereka ini adalah golongan yang terlalu sensitif dan suka akan kelembutan apatah lagi dari seorang gadis.

37. Kenali siapa dirinya sebenarnya sebelum kamu memulakan langkah untuk memikat.

38. Lelaki sukakan wanita yang suka menjaga kulit. Jangan biarkan wajah kamu dipenuhi jerawat batu!

39. Aset penting bagi kamu untuk memikat lelaki adalah mata, punggung dan gaya langkah kamu yang kemas.

40. Jangan bersikap terlalu kuno.

41. Bertanya khabar sekurang-kurangnya dua kali seminggu agar tali persahabatan kamu dengannya tidak putus begitu sahaja. Mungkin suatu hari nanti sikap kamu yang terlalu mengambil berat mampu menarik perhatiannya.

42. Usia dan bentuk badan bukan menjadi ukuran yang penting tetapi kecerdikan, kejujuran dan tingkah laku yang bersopan-santun.

43. Lelaki sukakan seorang wanita yang beriman dan beragama namun begitu kamu tidaklah perlu terlalu alim.

44. Menunjukkan bahawa kamu bukanlah seorang gadis yang mudah dipermainkan.

45. Jangan terlalu merengek dan mengada-ngada.

46. Jangan tunjukkan kelemahan kamu ketika berada di samping lelaki yang kamu minati.

47. Lelaki sukakan wanita yang bijaksana dan matang serta mudah diajak berbincang.

48. Berjaya di dalam apa jua bidang yang kamu ceburi.

49. Tidak terlalu meminta dan jaga tata tertib kamu di meja makan.

50. Jangan terlalu over nanti lelaki akan meluat pula dengan kamu!

Isnin, Jun 08, 2009

marah dan pemarah


kat mana aku nak mulakan citer ni..marah? marah ni ada banyak maksud dlm kamus, cthnya: marah;berasa panas hati kerana ditipu (dihina dll), perasaan panas hati, berang, gusar, murka; memarahkan 1. (naik) marah kerana sesuatu; kemarahan perihal marah, keberangan, kegusaran; kemarah-marahan sangat marah; pemarah orang yg cepat atau lekas marah, lekas marah ( credits: http://www.karyanet.com.my )

hidup aku dikelilingi dengan orang2 yang ada sifat ni...mama,abah,adik aku. boss aku,kawan2 sedara mara,sepupu sepapat...isk..bila dia org ni dah marah..huhuhu haru biru jadinyer...perkataan yg tak patut keluar pon,akan kuar gak.. :P aku sendiri pon ada sifat buruk ni..bila marah ni akan jadi dendam lak..hmmm pasal dendam tu nanti aku post hari lain..cepat sangat rasa nak marah tu datang..tapi aku cube kawal rasa marah aku ni dengan senyuman..bila nak marah aku cube tenangkan hati dan jiwa aku ni...(kadang2 terlepas gak)...ni aku ada jumpe artikel tentang macammana nak atasi perasaan marah..renung2kan dan selamat beramal.. ^___^

dipetik dari: http://ikmalshah-pewarisenja.blogspot.com/2008/05/atasi-perasaan-marah.html

Marah datang dari perasaan atau emosi. Bila kita marah emosi telah menguasai pemikiran kita sehingga aspek pemikiran dan psikomotor (gerak anggota) tidak dapat dikawal lagi. Pada ketika itu gerak geri kita secara automatik akan akur kepada arahan emosi misalnya muka kita jadi merah – darah naik kemuka kata orang – mata dibeliakkan, bibir digetap atau mulut ternganga dan suara meninggi. Bila marah sudah sampai ke tahap melampau, kaki dan tangan kita juga turut bertindak secara spontan dan agresif seperti menendang atau menyepak, menghempas barang-barang di hadapan mata dll sehingga kita boleh bertindak seperti orang tidak siuman. Maki hamun dan sumpah seranah memang perkara biasa dilakukan oleh mereka yang marah secara melampau !

Kenapa kita boleh jadi marah ? Ada beberapa perkara yang boleh menyebabkannya;

Pertama kita jadi marah bila emosi kita sudah tersentuh Oleh itu mereka yang emosional atau cepat terasa akan menjadi cepat marah bila mendapati emosi mereka sudah terganggu. Contohnya kita akan merasa tersentuh bila ada orang menuduh kita melakukan sesuatu yang pada pendapat kita, kita tidak melakukannya. Emosi kita akan terganggu bila dituduh yang bukan-bukan (pada perasaan kita).

Kedua, kita boleh menjadi marah bila kita dicabar secara lansung atau tidak. Merasa marah akibat dicabar boleh dianggap sebagai naluri (instinct) manusia. Misalnya seorang suami marahkan isterinya yang tidak menurut perintahnya. Di sini dia merasa tercabar kerana kedudukannya sebagai suami sudah tergugat.

Ketiga, marah juga boleh berlaku akibat fenomena alam. Kita mungkin marah bila kereta kita rosak di tengah jalan atau sesuatu yang berlaku di luar perhitungan kita.

Ada banyak lagi perkara yang boleh mengakibatkan kita menjadi marah. Semuanya terjadi akibat emosi kita sudah tersentuh. Mereka yang cepat marah atau "naik angin" kata orang - dipanggil "panas baran". Orang yang panas baran akan cepat melenting dan marah-marah sehingga di luar kawalan.

Bagaimana kita mengatasi perasan marah ?

Sebenarnya oleh sebab marah itu datang dari emosi atau perasaan, ia akan dapat diatasi dengan mudah jika kita cukup bersedia. Yang paling utama kita perlulah dapat mengawal emosi dengan sempurna. Bila kita sudah merasa nak marah, cepat-cepatlah alihkan fokus kita ke otak – jangan biarkan emosi mengawal diri. Dengan cara berfikir melalui otak – bukan melayan perasaan , emosi kita akan dapat dikawal dan seterusnya boleh mengurangkan rasa marah kita. Proses ini dalam psikologi dipanggil sebagai "cognitive factor". Mereka yang dapat dipengaruhi oleh emosi disebut sebagai "emotivist" Hanya dengan berfikir secara teratur saja kita akan menjadi rasional.

Ada beberapa cara bagaimana kita boleh mengatasi perasaan marah:

1) Ahli psikologi menyarankan bila kita merasa nak marah, cubalah renung kuku ibu jari tangan kita kira-kira 2 minit. Dengan cara itu kita akan dapat mengubah fokus dari emosi ke pemikiran.(macammni pon ada ker..tak pernah dengar pon..)

2) Ada pula ahli psikologi yang mencadangkan supaya kita membilang 1,2,3,4,5... ...sehingga perasaan kita yang tegang itu menjadi kendur.( hmm patutla..dlm citer drama korea selalu ada cam ni.bila nak marah jer..mula la mengira..atau baca sifir..hu hu hu hu )

3) Ketika perasaan marah sudah menguasai diri, cubalah bawa tersenyum kerana dengan cara itu emosi kita akan menjadi tenteram. Tentu amat sukar kita hendak mengorak senyuman ketika sedang marah; tapi tidak mustahil kita mampu melakukannya jika dicuba.( yang ni aku dah praktikkan...)

4) Jika anda beragama Islam perkara di bawah ini mungkin boleh menolong:

- Bawa beristighafar atau mengucap berulang kali.
- Baca mana-mana ayat al-Quran yang kita tahu terutama
surah an-Nas
- Ambil wuduk (jika mampu)
- Solat sunat (jika perlu)
( yg semua diatas ni pon ada aku praktikkan...)

Semua cara di atas bertujuan untuk memindahkan fokus kita dari emosi ke pemikiran. Bila pemikiran kita sudah berjaya mengawal emosi, insyaallah perasaan marah kita akan reda dan seterusnya hilang. Biarlah pemikiran (cognitive) menguasai diri kita – bukan emosi !!

Khamis, Jun 04, 2009

9 SEBAB-SEBAB HATI TIDAK BAHAGIA

credits : farahnaim_07@yahoo.com

Antara mazmummah utama yang menghilangkan bahagia di hati ialah :

1. Pemarah paling mudah dikesan atau dilihat dan paling banyak di dalam diri manusia. Orang seperti ini jarang mendapat kawan dan hati tentunya tidak tenang

2. Pendendam tersembunyi iaitu ibarat mengumpul lahar di dalam dada. Orang seperti ini sentiasa mencari-cari peluang untuk membalas dendam hatta secara yang kecil-kecil sekalipun seperti sakitkan hati atau tempelak orang yang didendami itu. Sebab itu orang pendendam mudah kena sakit jantung

3. Hasad dengki - amalanya hangus akibat hasad dengkinya itu kerana ia memiliki sifat ketuhanan

4. Bakhil - sentiasa merasakan orang lain menginginkan harta, kesenangan, pangkat dll. dari dirinya. Contohnya sentiasa berdalih mengatakan ia tiada duit. (rezeki yang diberi oleh Allah elok dikongsi bersama..-derma) Allah lebih sayang orang yang fasiq tetapi pemurah tetapi benci orang yang abid tetapi bakhil. Kerana walaupun fasiq, pemurahnya itu tetap memberi manfaat pada orang lain kerana kadangkala rezeki itu Allah beri melalui maknusia

5. Tamak orang yang tidak puas dengan yang sedikit nescaya tidak akan puas dengan yang banyak kerana dunia ini ibarat meminum air laut....walau berapa banyak yg diminum tetap tak abis jugak...lagipun org tamak selalu rugi.. ** Ingat ! yang dikatakan harta atau rezeki kita bila ia dipakai atau digunakan oleh kita. Selagi tidak diguna iaitu disimpan, itu belum boleh dikatakan rezeki kita. (mungkin ada hak orang lain di situ) Biarlah rezeki itu sedikit tetapi mendapat keberkatan iaitu dapat dimanfaatkan

6. Tidak sabar andainya perkara yang kecil pun tidak boleh bersabar apatah lagi hal-hal yang lebih besar. (oleh itu banyak2kanlah bersabar bila hadapi dugaan..cthnyer time keja banyak..tetap maintain vogue walau keja bertimbun atas meja..heh..heh..)

7. Ego - ibu segala mazmummah jadi ia membuatkan seseorang paling tidak tenang. Orang yang memiliki sifat ini pantang tercabar dari sudut zahir mahupun batin.

8. Riak terseksa sendiri kerana sentiasa tercari-cari peluang untuk dipuji. Sentiasa berlakun-lakun di depan orang. Jika ia dipuji, ia akan menambah amalnya tetapi jika dikeji, ia akan mengurangkan amalnya. -Allah marah kalau kita riak..takabbur dgn aper yg kita ada..

9. Cinta dunia - tidak dapat menderita, ....dapat pun menderita kerana bila sudah dapat susah pula menjaganya. Berhartalah tidak mengapa tetapi kawal hati jangan diletakkan pada harta itu. biler mati cuma bawa amalan dan doa anak yg soleh/solehah... Cinta dunia merupakan "neraka dunia" kerana dunia itu "panas" akibat ia merupakan barang buruan dan rebutan. Jadi letakkanlah akhirat itu di hati dan dunia itu di tangan supaya dunia itu senang dibahagi-bahagi dan akhirat dibawa mati.
Kesimpulan

Jadi yang meragut kebahagiaan sebenarnya bukanlah secara TOTALnya disebabkan kemiskinan, musibah, kesibukan dllnya. tetapi ialah MAZMUMMAH.

Makin tinggi mazmummah seseorang, makin ia tidak BAHAGIA. Samada bermujahadah atau biarkan saja mazmummah itu, kedua-duanya tetap menderita tetapi andainya bermujahadah kita akan dibantu Allah dan akan bahagia jua akhirnya. So..sama-samalah kite sentiasa ingat mengingati antara satu sama lain...andai kita terleka dengan dunia buruklahh padahnya.

Wallahualam"

Rabu, Jun 03, 2009

sebab - sebab Nabi Muhammad Cintakan Aisyah

dipetik dari buku : Aisyah : Keanggunan Sejati

Ramai berpendapat Nabi Muhammad mencintai Aisyah kerana kecantikan luarannya sahaja. namun pendapat ini tidak benar. Isteri-isteri Nabi Muhammad yang lain seperti Zainab, Juwairiyah dan Shafiyah juga tidak kurang cantiknya. Sebenarnya kisah kecantikan isteri-isteri Nabi Muhammad yang lain banyak diceritakan dlm hadis serta sejarah. Kecantikan Aisyah sangat kurang disebut-sebut berbanding kecantikan isterinya yang lain.

salah satu kisah berkenaan kecantikan Aisyah adalah dalam kenyataan Umar kepada Hafshah di atas. Jika dikaji dengan mendalam, kenyataan ini memberitahu Hafshah berkenaan tempat istimewa Aisyah dalam hati Nabi Muhammad. Tempat Aisyah dalam hati beliau tidak dapat dicapai oleh isteri-isteri lain termasuk Hafsyah.

Hadis yang disampaikan oleh Aisyah dan Abu Hurairah ini menerangkan sebab Aisyah begitu dicintai Nabi Muhammad. Nabi Muhammad pernah berkata, "Perempuan dikahwini kerana empat perkara, kekayaan, keturunan yg baik, kecantikan dan agamanya. Pilihlah perempuan yang baik agamanya. Pilihlah perempuan yg baik agamanya, pasti kamu akan beruntung." Hadis ini dicatat oleh Bukhari, Muslim, Tirmizi, dan Abu Dawud.

Bedasarkan hadis itu, isteri yang paling Nabi Muhammad cintai adalah isteri yang dapat memberi kebaikan kepada agama dan dakwah islam.

Aisyah sungguh istimewa berbanding isteri-isteri Nabi Muhammad yang lain. Beliau berpengetahuan luas dalam bidang agama seperti Quran, tafsir, hadis dan fikah. Tafsir ialah menyelami maksud yang disebut di dalam Quran manakala fikah ialah ilmu berkenaan hukum dalam Islam. Beliau mampu melakukan tafsiran dengan begitu mengagumkan, memahami masalah agama dengan mendalam dan mampu merumuskan hukum bagi situasi baru.

Ciri-ciri yang ada dalam diri Aisyah membuatkan Nabi Muhammad lebih mencintainya daripada isteri-isteri yang lain. Ibnu Hazm menulis, Nabi Muhammad mengutamakan semua para isterinya daripada seluruh para sahabatnya. Ini bermaksud hanya para malaikat dan para nabi sahaja yang mengatasi keutamaan para isteri beliau.

Anas bin Malik menceritakan, kekasih Allah pernah ditanya, "siapakah orang yang paling tuan cintai?" Beliau menjawab, "Aisyah." Beliau di tanya lagi, "Yang lelakinya?". Beliau menjawab, "Bapanya."

Ayat 3 hingga 4 dalam surah an-Najm ada menyebutnya, "Dan dia tidak memperkatakan (sesuatu yang berhubung dengan agama Islam) menurut kemahuan dan pendapatnya sendiri. Segala yg diperkatakannya itu (sama ada Quran ataupun hadis) tidak lain hanyalah wahyu yang diwahyukan kepada-nya."

Ayat di atas menegaskan yang cinta Nabi Muhammad pada Aisyah adalah wahyu Allah, bukan atas dasar narfsu semata. Orang yang menidakkan perkara ini bererti tidak mempercayai kata-kata Allah.

Jelas kini kedudukan Aisyah lebih utama daripada seluruh manusia di dunia ini termasuk Abu Bakar, Umar al-Khatab, Ali bin Abu Talib dan Fatimah binti Muhammad. Cinta Nabi Muhammad kepada Aisyah mengatasi rasa cinta kepada semua manusia.

Abu Musa al-Asy'ari menceritakan Nabi Muhammad pernah berkata, "Ramai lelaki yang sanggup mencapai kesempurnaan. Tetapi, hanya terdapat beberapa orang perempuan yang dapat mencapai hal yg sama, iaitu Maryam binti Imran dan Asiyah, isteri Fir'au. Sungguh, keutamaan Aisyah dibandingkan perempuan2 lain sama seperti keutamaan bubur dibandingkan seluruh makanan lainnya." Hadis ini dicatat oleh Bukhari, Muslim, Tirmizi dan Ibnu Majah.

Hadis di atas adalah bukti yang jelas mengapa Nabi Muhammad begitu mengasihi dan mengutakan Aisyah. Ia bukan kerana kecantikan fizikal Aisyah, tetapi kerana kesempurnaan dalamannya.

Isteri Nabi Muhammad yang hampir menyamai kesempurnaan batin Aisyah adalah Ummu Salamah. Nabi Muhammad sangat mengasihi Ummu Salamah walaupun umurnya sudah agak tua.

Selasa, Jun 02, 2009

Sebuah kehilangan

Yang kita miliki tidak selamanya, terkadang kita sebagai manusia terlalu mengikuti ego dan hawa nafsu untuk memiliki sesuatu, atau menambah jumlah seseuatu kepemilikin, sehingga kita pasti pernah melakukan hal yang tidak sepaputnya untuk mencapai yang kita inginkan, ketika kita begitu mencintai sesuatu akan terasa sedih ketika kita kehilanganya. Karena setiap manusia pasti pernah mengalami kehilangan kita bisa saja kehilangan Materi, Jabatan, kesehatan, kehormatan, kekasih, dan cinta. Bahkan, keberhasilan yang dicapai seseorang

Banyak reaksi kita lakukan saat kita kehilangan sesuatu, mulai dari marah-marah, menangis,stres, Gila, protes pada takdir, hingga ada yang bunuh diri , kehilangan adalah sebuah proses mendapatkan dan begitu pula sebaliknya, mendapatkan adalah bagian dari kehilangan. proses ini mengajarkan Agar tidak membuat tamak pada realitas dan menyadari hakikat diri sebagai manusia yang memiliki titik nadir pada suatu masanya.

Kehilangan memang menyedihkan tapi kita tidak bisa menghindari itu. Jangan pernah disesali dan ditangisi kehilangan itu, tapi renungilah, buatlah perbandingan dengan tahun yang lalu. Hitunglah dan ukurlah porsinya, seberapa besar kamu kehilangan dan seberapa besar yang kamu dapatkan.

Jangan pernah terlena dengan sebuah kehilangan apalagi yang hilang itu materi atau kebendaan. Jangan pernah menangis atau menjerit bila yang hilang itu adalah sesuatu yang memang akan hilang pada saatnya. Lakukan yang seharusnya kita lakukan, berbesar hatilah dan persiapkan diri kita untuk kehilangan itu. Dalam hidup, suatu hal akan muncul dan akan pergi pada waktunya nanti. Tak ada yg abadi di dunia ini. Kehilangan akan membuat kita merasa rapuh tapi disisi lain kehilangan bisa membuat kita tegar.

Yang perlu kita lakukan saat kehilangan adalah, Intropeksi diri, apaka kita pernah mengambil hak orang lain, sehingga tuhan mengambil hak kita secara paksa, Sadari apakah kehilangan membawa manfaat contoh ketika seseorang kehilangan pekerjaan, ternyata setlah proses kehilangan itu dia menjadi sebuah pengusaha. dan ingat walau dalam keadaan kehilangan akan lebih menyejukan hati kita berusaha mengambil hikmah dari kejadian tersebut.

Kehilangan bisa menimpa siapa saja. Tak pandang bulu. Lelaki, perempuan, anak-anak, orang tua, orang desa, orang kota. Siapa saja. Ini karena kehilangan adalah sebuah proses yang harus dilalui dalam perguliran kehidupan. Memang, sesungguhnya apapun yang ada pada kita selama hidup di dunia ini tiada yang abadi. Karenanya, mungkin kita harus belajar untuk menerima kehilangan. Mempersiapkan diri agar mampu menyiasati segala bentuk kehilangan yang bisa kapan saja terjadi pada hidup kita. Karena toh tak ada yang mampu menjamin hari esok. Yang dapat kita lakukan hanyalah cermat meminimalisir risiko kehilangan, supaya kita masih kuat melangkah ketika ada sesuatu yang diambil kembali dari kita. Semoga kita bisa menghadapi kehilangan jika sewaktu-waktu ia datang menghampiri.

Tetapi sesuatu Yang hilang belum tentu meninggalkan kekosongan, karena jejak-jejak yang ditinggalkannya tak pernah benar-benar hilang.Maka, mari belajar untuk mencintai kehilangan itu, karena ia adalah bagian alamiah dari hidup. Kehilangan membuat banyak pelajaran dan pengalaman baru buat kita agar kita dapat menerima dengan baik proses itu, menerima diri kita sendiri, kata orang bijak, manusia tak memiliki apa-apa kecuali pengalaman hidup. Bila Kita sadar kita tak pernah memiliki apapun, kenapa harus tenggelam dalam kepedihan yang berlebihan ketika kita kehilanga, Kemenangan hidup bukan berhasil mendapat banyak, tetapi ada pada kemampuan menikmati apa yang didapat tanpa menguasai.

Pelajaran dari beberapa kehilangan, bahwa dalam setiap kehilangan ada pembelajaran yang membuat jiwa makin dewasa. Atau mungkin menjadi sebuah proses lepasnya sebuah ego dalam diri. Di saat kehilangan, kita jadi meringkuk seperti bayi yang tak punya kuasa. Menyadari bahwa sekuat apapun jiwa dan diri, setiap hidup tak pernah lepas dari kehilangan. Bahwa cerita di dunia ini bukan hanya celoteh kita, tapi ada celoteh lain yang harus didengarkan, dipenuhi dan dijalankan. Tak lain demi harmonisasi.

Sayangnya…kehilangan bukan hanya soal normatif, ia juga bicara tentang perasaan. Meskipun begitu kuatnya rasio ini berpijak bahwa satu kehilangan akan tergantikan dengan perolehan yang lain, tapi kenapa begitu sulit merelakan yang hilang

credit: erwinarianto@gmail.com

Kisah Kelapa Tua



Semua orang kenal kelapa tua. Tahu pula gunanya kelapa tua itu. Sangat penting dan sangat berguna kelapa tua ini dalam hidup manusia.

Namun begitu, kewujudannya tidak dipeduli dan tidak diendahkan orang. Kelapa tua tidak pernah menjadi topic perbincangan. Tidak pernah dikaitkan dengan apa-apa isu atau masalah. Kalaulah kelapa tua ini mempunyai emosi, tidak ramai orang yang akan dapat merasakan dan menyelami perasaannya. Itulah kelapa tua.
Kelapa tua pula tidak pernah susah hati kalau orang tidak mempedulikannya. Dia hanya tergantung di atas pokok dan terbuai-buai bila ditiup angin.

Tapi, lazimnya elok-elok kelapa tua itu tergantung di atas pokoknya sambil menikmati keindahan alam buana ini dari kedudukannya yang tinggi itu, datanglah orang menjoloknya dengan galah yang panjang. Tidak sabar menunggu kelapa tua itu jatuh sendiri. Bukannya selesa kena jolok-jolok macamtu.

Bila tangkainya sudah lemah setelah dijolok beberapa kali, maka gugurlah kelapa tua itu berpusing-pusing ke bumi. Gugur itu pula bukannya rendah. Bukan setakat lima atau sepuluh kaki tapi sampai empat puluh hingga lima puluh kaki. Bunyinya berdentum sampai ke tanah. Waduh! Kalau calang-calang buah, boleh berkecai. Kalau kepala orang, boleh bersepai otak.

Masalah kelapa tua ini tidak terhenti di situ sahaja. Ini baru muqaddimahnya. Dia dikutip dan kulit sabutnya dikoyakkoyak dan dibuang sedikit demi sedikit dengan parang cangkuk.Proses ini bukan sekadar sekali tetak. Berpuluh-puluh kali parang cangkuk itu menusuk ke dalam kulit sabutnya.Seksanya tak boleh nak cerita. Mula-mula sakit tusukan. Lepas itu sakit dikoyak dan disiat-siat. Ini berterusan sampai tempurung sahaja yang tinggal.

Bila dah sampai ke tempurung, maka tak apalah. Cantik juga rupanya. Keras dan bulat. Tetapi manusia bukan tahu hendak menilai seni yang seperti ini. Tempurung bulat yang cantik itu ditetak pula dengan parang dengan sebegitu kuat hingga terbelah dua di tengah-tengahnya. Maka tersembur dan mengalirlah air jernih dari dalam perutnya dan terdedahlah isinya yang putih bersih.

Bagi kebanyakan kehidupan yang lain, kalau sudah sampai ke tahap ini, maka selesailah riwayat hidupnya. Tetapi bagi kelapa tua, ini baru permulaan. Banyak lagi seksaan yang menanti.

Tak cukup dengan menyemburkan air dari dalam perutnya dan mendedahkan isinya, isinya yang putih bersih itu dipisahkan dari tempurung, diparut dan dikukur pula hingga menjadi lumat. Tempurungnya dibuang. Kadang-kadang di bakar. Bentuk asal kelapa tua sudah tidak ada lagi. Yang tinggal hanyalahisinya yang sudah lumat dikukur dan diparut.

Untuk menambah seksanya lagi, dituang pula air ke dalam isi parut itu, diramas-ramas dan diperah-perah. Alangkah seksanya. Kalau hendak dikirakan, ini sudah terkeluar dari batas-batas perikemanusiaan. Kemudian ia ditapis menjadi santan. Kelapa tua yang dulunya keras dan bulat kini sudah menjadi cecair yang putih.
Setelah itu, minyak dipanaskan dalam belanga. Bawang merah, rempah dan rencah-rencah yang lain ditumis. Bila sudah cukup kuning dituanglah santan tadi ke dalam belanga. Maka berpanasanlah santan itu hingga terkeluar minyaknya. Apabila sudah masak dan bau harumnya merebak keseluruh ceruk rumah, maka orang pun bertanya:

“Gulai apa tu? Sedap sangat baunya?”
Orang di dapur hanya menjawab, “Gulai ikan bawal.”Gulai dapat nama.
Ikan bawal dapat nama.Orang kata, “Oh! Sedap gulai ni.”“Oh! Sedap ikan bawal ni.”

Jasa kelapa tua tenggelam begitu sahaja. Perjalanan dan pengalamannya yang begitu panjang dan menyeksakan dari sebiji kelapa tua di atas pokok yang tinggi hingga ke belanga yang panas berbahang, tidak ada siapa yang ambil kira atau ambil peduli.Alangkah indahnya kalau kita dapat berjasa seperti kelapa tua ini. Jasa-jasa bukan untuk dipuji dan dipuja. Bukan untuk dikenang atau untuk mendapat nama, tapi untuk ta’abbud kepada Tuhan. Biarlah jasa-jasa kita tidak nampak di mata orang, tapi ada dalam perhatian Tuhan!

credits : amriwahab@gmail.com

10 Perang tersingkat sepanjang sejarah

thanks to : sirajuddinabbas@gmail.com

Tampaknya tidak satu tahun berjalan begitu saja tanpa satu perang. Beberapa perang ini akan memakan waktu beberapa tahun dan memakan korban yang sangat tinggi, namun ada juga perang yang singkat. Ini adalah daftar sepuluh perang singkat sejak 1800. belum termasuk perang yang berakhir pada ceasefire, dari revolusi atau perang kemerdekaan, atau perang yang terjadi selama Pertama atau Perang Dunia Kedua.

1. Anglo-Zanzibar War, 45 minutes
Perang tahun: 1896
perang Antara: British Empire vs Zanzibar
Hasil: British menang

2. 6 Day War, 6 days
perang tahun: 1967
perang antara: Israel vs Egypt, Syria, Jordan, Iraq
hasil: israel menang

3. Perang India-Pakistan, 13 hari
perang Tahun: 1971
Antara: India vs Pakistan
Hasil: Bangladesh menjadi negara merdeka

4. Perang Serbia-Bulgaria, 14 hari
Perang Tahun: 1885
Antara: Kerajaan Serbia vs Kerajaan Bulgaria
Hasil: Bulgaria menang

5. Perang Armenia-Georgia, 24 hari
perang Tahun: 1918
Antara: Georgia vs Armenia
Hasil: Reksa administrasi sengketa Kecamatan

6. Sino-Vietnam, 27 hari
perang Tahun: 1979
Antara: Cina vs vietnam
Hasil: Kedua belah pihak mengklaim menang

7. Yunani-Turki, 30 hari
perang Tahun: 1897
Antara: Yunani vs Kesultanan Utsmaniyah
Hasil: Yunani kalah

8. Perang Balkan kedua, 32 hari
perang Tahun: 1913
Antara: Bulgaria vs Yunani, Serbia, Montenegro, Rumania, Kesultanan Utsmaniyah
Hasil: Bulgaria kalah

9. Perang Polandia-Lituania, 37 hari
perang Tahun: 1920
Antara: Republik Polandia vs Lithuania
Hasil: polandia menang

10. Falklands War, 42 hari
perang Tahun: 1982Antara: Argentina vs Inggris
Hasil: Inggris menang

Fakta - Fakta Yang Ada di Jagat Raya Yang Menakjubkan !

thanks to : sirajuddinabbas@gmail.com

psstt: sebenarnya tak berapa paham gak..mungkin penghantar email ni org indonesia kot..huhuh..tajuk pon dah lain macam bunyinyer.. :)

Venus, Sang Dewi Cinta, adalah planet yang paling terang di tata surya kita.

Meskipun berukuran dan mempunyai gaya gravitasi yang sama dengan Planet Bumi, Atmosfer Venus penuh dengan asam sulfur yang mematikan.


Tertutupi oleh lapisan tipis batu-batuan, Merkurius adalah sebuah bola besar yang terbuat dari besi dan mempunyai gaya tarik yang kuat untuk planet seukurannya.


Magnet yang paling kuat di jagad raya adalah Magnetar, suatu bintang neutron yang langka. Sampai saat ini baru ditemukan 10 penemuan Magnetar.


Matahari kita sangat jauh jaraknya sehingga jika bahan bakarnya telah habis, kita tidak akan menyadarinya sampai 8 menit kemudian.

Planet Merah, Mars, tidak mempunyai lapisan ozon dan tidak memiliki pelindung apapun terhadap sinar ultra violet. Hal ini membuatnya tidak dapat ditinggali oleh manusia.

Dengan meneliti meteorit-meteorit yang ditemukan di Bumi, kita dapat mengetahui bahwa umur Planet Bumi adalah 4,6 juta tahun.


Planet Jupiter berputar pada porosnya (berotasi) dengan kecepatan yang menakjubkan sehingga menimbulkan angin dengan kecepatan ratusan mil per jam di atmosfernya. Wuih, kayak gangsingan aja!!! (bumi kita kan berotasi 24 jam jadi siang 12 jam malam 12 jam, kalau jupiter siang malamnya gimana tuh?


Planet Saturnus adalah sebuah bola raksasa yang terbuat dari gas, sehingga planet ini dapat mengapung di atas air.


Isnin, Jun 01, 2009

Super Junior Dancing Out in Malaysia!

huhu tak sangke sudi gak diaorg ( penyanyi korea) ni wat MV kat Malaysia ni.. ^__^..
aku rasa ni dlm tahun 2006 kot.(from SMTown Summer 2006 album)

video

credits: http://k-popped.com/